Du matchas med ett barn som är i åldern 9–12 år från en av Näktergalens samarbetsskolor i Helsingfors.
Ni träffas en gång i veckan, ca 2 timmar per tillfälle, från oktober 2025 till maj 2026 där ni kommer överens vad ni vill göra. Det kan handla om besök till museer, caféer, sporter, musik, teater, pyssel eller bakning! Näktergalen bjuder även på några gemensamma aktiviteter under året, samt ett gemensamt introduktions- och avslutningstillfälle. Under förra verksamhetsåret har mentorsparen bl.a. fått gå på ishockeymatcher, teater, laser tag, kattcafé, bio och till Heureka.
Vad innebär det att fungera som mentor?
Du får en chans att utveckla dig själv som vuxen förebild tillsammans med ett barn. Som mentor får du nya erfarenheter och kunskaper genom möten, diskussioner och aktiviteter under mentorsperioden, och får en unik inblick i hur det är att vara barn i huvudstadsregionen. Du lär dig att sätta gränser, vara flexibel och tålmodig. Dessa egenskaper har du stor nytta av på arbetsmarknaden.
Exempel på en träff:
Vi ställde två frågor till förra årets mentor Julia Westerholm och de nuvarande mentorerna Joar Jénsen och Glory Söderström:
Vad har mentorskapet gett dig?
Joar: Konkret har mentorskapet gett en kontrast till mina studier i matematik. Utöver det upplever jag att jag fått öva mina interaktionsfärdigheter på ett annorlunda sätt. Sist men inte minst, så har jag tyckt att mentorskapet varit givande, då man får följa med mentorsbarnets utveckling under mentorskapet samt att varje vecka göra något roligt.
Julia: Jag har lärt mig mycket om att umgås med ett barn som har en helt annan bakgrund än jag själv har. Jag har också lärt mig om flexibilitet och att mer om Helsingfors. Dessutom har jag fått öva på att kommunicera och fundera tillsammans för att göra våra träffar så kiva för oss båda som möjligt.
Glory: Näktergalens mentorprogram har gett mig en inblick i hur det är att fungera som en förebild åt ett barn utanför min yrkesroll som småbarnspedagog. Att bära ansvar för ett barn på eget initiativ har varit både lärorikt och roligt.
Berätta kort om en träff som du tyckte lyckades bra:
Julia: Vi gick till kattcaféet för att barnet hade nämnt att katter är hens favoritdjur. Väl framme på caféet var mitt mentorsbarn försiktig och lite blyg med katterna. Det kom då fram att barnet inte var van att umgås med katter. Jag fick alltså vara med om en unik upplevelse då hen vågade klappa en katt och hur glada vi båda två var av det!
Joar: En träff som var förvånansvärt lyckad var när vi besökte Annegården. Där fanns det en utställning vid namnet "Förunderlig maskin - En utställning om rörelse och interaktion" som hade ett verk där man kunde lägga glaskulor i och följa med deras rutt. För att kunna uppleva verket så behövde vi att samarbeta, då man lade in kulorna på ena sidan och kunde se vad som hände på andra sidan.
Glory: Vi träffade en gång fem små hundvalpar, vilket var väldigt lyckat. Djur har förmågan att väcka glädje i både stora och små. Medan vi satt och lekte med valparna hade vi långa trevliga diskussioner. Mentorsbarnet stortrivdes!