Language Centre's Programmes in Swedish Language

By selecting a degree programme you are able to see the general content as well as the possible degree programme-specific content. You do not have to select a degree programme to see the Open University's instructions.

The minimum requirement to complete a programme in Swedish language is 15 or 25 credits. You must specify the intended scope of the programme in your personal study plan (PSP). Often the Language Centre Programme in Swedish Language can be included in the optional studies of your degree. However, always check the applicability from your degree programme. More information about the Language Centre programmes can be found on the page Language Centre programmes in languages as optional studies.

KK-RUOK15 Studiehelheten nordiska språk och kulturer - Language Centre Programme in Nordic Languages and Cultures, 15 cr

This description is available only in Swedish.

Target group

Studenter vid alla fakulteter. JOO-studenter.

Timing

Fri. Studiehelheten kan byggas upp under hela studietiden. 2023-24, 2024-25, 2025-26

Learning outcomes

Målet är, att studenten har en mångsidig kännedom om svenska språket och kan kommunicera såväl muntligt som skriftligt både i arbetslivet och i olika kulturella sammanhang.

Prerequisites

Kurs eller ersättande prov i det andra inhemska språket, som ingår i kandidatexamen.

Contents

Studiehelheten 'Nordiska språk och kulturer' kan bestå av avancerade kurser på språkcentrum vid Helsingfors universitet samt kurser och studiehelheter som andra finska eller nordiska högskolor erbjuder i nordiska språk och kulturer. Kontakta ansvarsläraren för studiehelheten för tillgodoräknande av kurser som avlagts vid en annan högskola.

Kurserna ska vara minst på nivå B1 enligt CEFR-skalan. Notera också att alla kurser vid Språkcentrum inte nödvändigtvis ordnas varje år.

Assesment practices and criteria

Studiehelheten bedömas på skalan godkänd / underkänd. Bedömning av varje enskild studieavsnitt baserar sig på avsnittens egna kunskapsmål.

Responsible person

Johanna Manner-Kivipuro, johanna.kivipuro@helsinki.fi och Carola Rewell-Heikkinen, carola.rewell@helsinki.fi (frågor, tillgodoräknande och erkännande av helheter)

KK-RUOK25 Studiehelheten nordiska språk och kulturer - Language Centre Programme in Nordic Languages and Cultures, 25 cr

This description is available only in Swedish.

Target group

Studenter vid alla fakulteter. JOO-studenter.

Timing

Learning outcomes

Prerequisites

Contents