Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

Den här instruktionen beskriver hur du kan avsäga dig en studierätt som du beviljats av Helsingfors universitet. 

Vad betyder det att avsäga sig en studierätt?

Avsägningsanmälan är bindande och slutgiltig. Efter att du avsagt dig en studierätt kan du inte få den tillbaka genom att ansöka om återställande av rätten och det går inte heller att ansöka om tilläggstid till studierätten. Om du senare vill återvända till studierna måste du ansöka om studieplats via det normala studenturvalet.

När du avsäger dig en studierätt upphör även din eventuella option för högre examen från datumet för anmälan. Avsägningen innebär även att alla studierätter som du beviljats som är direkt kopplade till din primära studierätt upphör, till exempel rätten att avlägga pedagogiska studier.

Om du tagit emot en ny studieplats, men vill avsäga dig den, kan du göra det först när studierätten har börjat.

Om du är läsårsanmäld för följande termin i den studierätt som du avsäger dig, annulleras anmälan enligt Rektorsbeslut HY/3220/00.00.06.00/2021.

Om du genomför avgiftsbelagda studier (specialiseringsutbildning, fortbildning) befrias du inte från avgiften genom att avsäga dig studierätten. Om du avsäger dig en avgiftsbelagd studierätt, vänligen kontakta studentservicen vid din fakultet.

Studentservicens kontaktuppgifter

Rektorsbeslut HY/3220/00.00.06.00/2021 (Flamma, kräver inloggning)

I vilken situation kan jag bli tvungen att avsäga mig en studierätt?

Avsägning av en studierätt krävs väldigt sällan nuförtiden. Till exempel för att få arbetslöshetsförmåner behöver du vanligtvis inte avsäga dig studierätten, utan det räcker att du kan påvisa att dina studier är avbrutna genom att bevisa att du inte har några studieprestationer under det senaste året. Inte heller det att du glömt att anmäla dig inför läsåret eller att din studietid tar slut förutsätter att du avsäger dig din studierätt. 

Behovet av att avsäga sig en studierätt kan i praktiken uppstå endast om du i ett arbetslöshetsförmånsärende inte kan påvisa att studierna avbrutits och du inte kan vänta på att villkoren uppfylls, eller om du söker en ny studieplats och utbildningsarrangören kräver att du avsäger dig din nuvarande studierätt för att du ska kunna ta emot platsen. Om du till exempel söker på nytt till samma studierätt som du redan har, måste du först avsäga dig den tidigare studierätten. Det här gäller även om du inte är inskriven eller om studietiden redan har tagit slut.  

Om du inte är säker på om din situation förutsätter att du avsäger dig en studierätt, kontakta studentrådgivningen i Kajsahuset innan du lämnar in anmälan.  

Studentrådgivninen i Kajsahuset

Hur säger jag upp min studierätt ?

Du kan avsäga dig en studierätt genom att meddela om det genom en skyddad elektronisk blankett. Inloggningen till blanketten kräver stark indentifiering (Suomi.fi- eller eIDAS-identifiering).  

Med en blankett kan du avsäga dig endast en studierätt. Blanketten hämtar automatiskt alla de studierätter som du kan avsäga dig med den här blanketten från studentregistret.  

Om du vill avsäga dig flera än en studierätt under samma inloggning, kan du gå direkt vidare till följande blankett när du skickat den föregående blanketten. Informationen om dina studierätter uppdateras på blanketten med trettio minuters fördröjning. Därför kan den studierätt som du redan avsade dig synas ännu på följande blankett.

Om du haft paus i dina studier kan namnet på utbildningen ha ändrats som en följd av att Helsingfors universitet övergick till nya utbildningsprogram.

När du har skickat blanketten kan du inte längre ta tillbaka din avsägningsanmälan. Studierättens slutdatum är det datum du skickar avsägningsanmälan.

När avsägningen behandlats får du ett bekräftelsemeddelande till den e-postadress du angav på blanketten.

Avsägningsblanketten (Suomi.fi- eller eIDAS-identifikation)

Avsägning om stark identifikation inte är möjlig

Om ovan nämnda elektroniska starka identifikationsmetoder inte är möjliga, kan du lämna in den för hand undertecknade avsägningsblanketten till studentrådgivningen i Kajsahuset personligen, per post eller skannad per e-post.  

I samband med inlämningen av blanketten bör du styrka din identitet (pass eller identitetskort, körkort duger, studentkort duger inte).  Ifall du skickar blanketten per post eller e-post, styrker du din identitet genom att bifoga en kopia eller bild av ditt identitetsbevis.

Underskriftsdatumet på blanketten bör vara det samma som datumet du lämnar in eller skickar blanketten och det här datumet kommer också att vara slutdatumet på studierätten. 

Per e-post

Skicka blanketten som innehåller dina personuppgifter och en bild på ditt id-bevis i ett konfidentiellt e-postmeddelande. Skicka ID-beviset helst i pdf-format och bilden på ID-beviset i en skild fil (inte i samma som blanketten).

  • Om din helsinki.fi e-postadress ännu är i bruk, skicka meddelandet från din helsinki.fi-adress till adressen studentinfo(at)helsinki.fi.s (rekommenderat sätt). Genom att tillägga .s till mottagaradressen förmedlas meddelandet konfidentiellt.
  • Om du inte längre har en helsinki.fi-adress, skicka meddelandet som konfidentiellt meddelande i Securemail-tjänsten, mottagare studentinfo(at)helsinki.fi. Det här alternativet fungerar bara om du skickar från en annan än helsinki.fi-adress.

Avsägningsblanketten (pdf)

Studentrådgivningen i Kajsahuset