Boende

Om det blir aktuellt för dig att flytta då studierna börjar lönar det sig att genast då du får veta att du blivit antagen börja leta bostad. Det råder brist på bostäder i huvudstadsregionen så genom att vara snabb och leta efter bostad på flera ställen förbättrar du dina möjligheter!

Var kan jag leta efter bostad?

Helsingforsregionens studentbostadsstiftelse HOAS är den största instansen som erbjuder studentbostäder i huvudstadsregionen. HOAS erbjuder både rum i delade bostäder och ettor, tvåor och familje- och kompisbostäder.

Även många nationer, olika studentorganisationer och religiösa samfund hyr ut bostäder åt studerande. Mer detaljerad och nyttig tilläggsinformation finns i HYY:s handbok för bostadssökande!

Kolla också listorna nedan om de som erbjuder lägenheter.

Möblera lägenheten

Köpcentrum och varuhus

Forum (Helsingfors centrum): Mannerheimintie 14–20
Kamppi (på finska) (Helsingfors centrum): Urho Kekkosenkatu 1
Stockmann (Helsingfors centrum): Aleksanterinkatu 52
Sokos (på finska) (Helsingfors centrum): Mannerheimintie 9
Habitat (på finska) (Helsingfors centrum): Keskuskatu 6
Clas Ohlsson (Helsingfors centrum): Mannerheimintie 4
Itis (på finska) (östra Helsingfors): Itäkatu 1–7
Jumbo (på finska) (Vanda): Vantaanportinkatu 3
Sello (på finska) (Esbo): Leppävaarankatu 3–9
Iso Omena (på finska) (Esbo): Piispansilta 11

Ikea (på finska) (Vanda och Esbo)

Andrahandsaffär och loppmarknad

Kierrätyskeskus (på finska): Kyläsaarenkatu 8 (Helsingfors), Kauppakartanonkatu 12 (Helsingfors), Keinulaudankuja 4 (Helsingfors), Kutojantie 3 (Esbo), Rusthollarinkatu 1 (Esbo), Hosantie 2 (Vanda)
Fida: Hämeentie 5a (Helsingfors), Hämeentie 31 (Helsingfors)
Kontti: Visbynkuja 2 (Helsingfors), Nimismiehenpelto 6 (Esbo), Tammiston kauppatie 8 (Vanda)
Emmaus Helsinki: Mäkelänkatu 54, Gyldénintie 2
Sandvikens loppis: Sandvikstorg
Loppmarknad i Hagnäs: Hagnäs torg

Vad kostar det att bo?

Du bör vara beredd på att det är dyrt att bo särskilt i centrum av Helsingfors och enbart hyran kan ofta vara mer än 500 euro i månaden. Enrumslägenheter är ännu dyrare.

Huvudstadstrakten har en utmärkt kollektivtrafik, så det lönar sig för dig att leta efter bostad även utanför centrum. Längre från centrum är hyrorna lägre och utbudet av bostäder mer mångsidigt

Intygen som accepteras av HOAS

Nya studerande: För att ansöka bostad hos HOAS behöver du ett intyg som bevisar att du är studerande vid Helsingfors universitet. Ända tills 31.7 räcker antagningsbrevet du fått från universitetet (via e-post) för det här. Från och med 1.8,  måste intyget också visa att du är närvarande vid universitet.  Efter du har anmält dig som närvarande, kan du skriva ut ett inofficiellt studerandeintyg från Sisu. Det inofficiella intyget räcker till HOAS. Alltså, du behöver inte hämta officiellt studerandeintyget från studentservicen.

Gamla studerande: Efter anmälning som närvarande, skriva ut ett inofficiellt studerandeintyg från Sisu. Du behöver inte hämta officiellt studerandeintyget från studentservicen. Om du behöver ett intyg som visar framgång i studierna, kan du skriva ut ett inofficiellt studieprestationsutdrag från Sisu.

Andra som erbjuder lägenheter

Boende för kortare perioder