Delta i Högskoledagen!

Högskoledagen är ett årligen återkommande evenemang där andra stadiets studerande har chansen att bekanta sig med studiemöjligheterna på svenska i Helsingforsregionen. Denna höst ordnas Högskoledagen 2.11.2023 och som student har du möjlighet att delta och berätta om hur det är att studera vid Uni! Anmälningstiden för studentrepresentanter är 19.9 – 5.10.2023. Nedan finns information om Högskoledagen.

Anmäl dig via Lyyti här: https://www.lyyti.fi/questions/c54d93cf7f

Vad är Högskoledagen?

Högskoledagen ordnas varje höst i samarbete med de svensk- och tvåspråkiga högskolorna i huvudstadsregionen: Aalto-universitetet, Svenska handelshögskolan (Hanken), Helsingfors universitet, Konstuniversitetet och Yrkeshögskolan Arcada. Under Högskoledagen bekantar sig andra stadiets studerande från hela Svenskfinland med de utbildningsmöjligheter högskolorna har att erbjuda. Det ordnas program på Unis fyra campus.

Under Högskoledagen får deltagarna ta del av ett brett program där ni Unistudenter är i fokus. Ni presenterar era utbildningsprogram i samarbete med Unis personal. Dagen är uppdelad i ett för- och ett eftermiddagspass.

Helsingforsalliansen koordinerar dagen. Svenska ärenden står för helhetskoordineringen av programmet på Helsingfors universitet.

Högskoledagen tidigare år

Högskoledagen ordnades 2020–2021 digitalt. Du hittar våra videor på helsinki.fi: Högskoledagen - studerande berättar. År 2022 deltog ca 1500 andra stadiets studerande från hela Svenskfinland i Högskoledagen.

Kom och medverka under Högskoledagen!

Under dagen har du som student en möjlighet att presentera ditt ämnesområde och berätta hur det är att studera vid universitetet. Studielivet intresserar och det är du som student expert på. Det är viktigt att andra stadiets studerande känner att steget till universitetsstudier inte är omöjligt stort.

Vad innebär det att delta i Högskoledagen?

Beroende av ditt intresse kan du välja mellan tre olika uppgifter; studentpanelist, ämnesrepresentant och/eller busstutor:

• Som studentpanelist deltar du i en paneldiskussion om studier och studielivet.
  • Som ämnesrepresentant varierar dina uppgifter beroende av campus. (OBS! Uppgiften finns inte i Centrumcampus eller Vik.) I Mejlans och Soc&kom fungerar du som representant av din ämnesförening och på Gumtäkt visar du tillsammans med någon från personalen ett utrymme och svarar på frågor om studier.
  • Som busstutor träffar du deltagarna på Senatstorget och åker med dem till och från campus. På Centrumcampus leder du deltagarna till rätt ställe till fots.

Det är möjligt att välja flera uppgifter och medverka under hela dagen. Vi prioriterar studenter som kan delta i för- och eftermiddagspasset men det är inte en förutsättning för att bli vald.

Högskoledagens tidtabell

Förmiddagens program ordnas kl. 9.30 - 12.15 och eftermiddagens program kl. 13.30 - 16.15. Observera ändå att tidpunkten och tiden som du förväntas närvara varierar beroende av uppgiften.

Infotillfälle för medverkande

Innan Högskoledagen äger rum ordnar Svenska ärenden ett infotillfälle på varje campus för medverkande studenter. Under tillfället går vi igenom programmet och de olika uppgifterna. Infotillfällena ordnas i oktober och deltagandet är obligatoriskt. De preliminära tiderna för infotillfällena är följande:

• Centrumcampus (filosofi, historia, juridik, lärarutbildning och pedagogik, nordiska språk och litteratur) 18.10.2023 kl. 15.30–16.30
  • Soc&kom (journalistik och kommunikation, rättsvetenskap, socialpsykologi, socialt arbete, sociologi, statskunskap) 18.10.2023 kl. 8.00–9.00
  • Mejlans 23.10.2023 kl. 16.00–16.45
  • Gumtäkt 18.10.2023 kl. 15.30–16.30
  • Vik 17.10.2023 kl. 15.30–16.30

Arvode

Alla som medverkar i Högskoledagen får en Uni t-skjorta och ett arvode. Arvodets storlek beror på uppgifterna och om du deltar i för- eller eftermiddagspasset eller i båda.

• Studentpanelist 50 euro per pass
  • Ämnesrepresentant 30 euro per pass
  • Busstutor 20 euro per pass

Hur anmäler jag mig?

Anmälningstiden till studentrepresentant är 19.9 -5.10.2023. Du kan anmäla dig genom att fylla i denna blankett. Har du frågor kan du vara i kontakt med Miska Siilin (miska.siilin@helsinki.fi).