Disputationsakten

När du fått disputationstillstånd är det dags att förbereda disputationsakten. Kontakta medlemmarna i betygsnämnden i god tid för att ni ska kunna komma överens om datumet för disputationen och om annat som rör disputationsakten.

Språket vid disputationen

Efter att ha hört såväl disputanden som opponenten/opponenterna och fakultetens representant bestämmer kustos vilket språk disputationen ska hållas på. Disputationen ska hållas på finska eller svenska eller på det språk som avhandlingen är skriven på. Om disputanden ger sitt samtycke kan disputationen också hållas på något annat språk. Disputanden och opponenten kan använda olika språk vid disputationen, om man kommer överens om detta.

Observera att språket vid disputationen också har betydelse för examensbeviset. Disputanden har rätt att utöver ett svensk- eller finskspråkigt examensbevis också få ett engelskspråkigt examensbevis endast om disputationen har hållits på engelska.

Klädkod

Det är viktigt att disputanden och betygsnämnden diskuterar disputationens klädkod i god tid före disputationsakten så att alla har möjlighet att följa samma linje i sin klädsel. Det här gäller även digitala disputationer. En viss flexibilitet i fråga om klädkoden är möjlig om tillställningen ordnas helt på distans. Det är ändå viktigt att komma ihåg situationens värdighet och en lämplig klädsel även då. Notera kamerans beskärning av bilden både i fråga om bakgrund och klädsel.

Det är också bra att diskutera disputationens tidsplan och struktur på förhand, så att alla kan koncentrera sig på det väsentliga under själva disputationsakten. Disputationsaktens händelseförlopp och detaljerade anvisningar gällande exempelvis klädsel och tilltal finns på webbsidan Välkommen på disputation. Sidan finns på tre språk och den riktar sig till både disputander och opponenter samt övriga medlemmar i betygsnämnden. Om möjligt, följer de digitala disputationerna de traditionella disputationernas protokoll. Observera dock att det går bra att sitta ner under de avsnitt i början och slutet av evenemanget som traditionellt hålls stående. Om du vill stå under dessa avsnitt bör du kontrollera i förväg att ditt ansikte syns i kameran och att din röst hörs i mikrofonen även när du står upp.

Om du vill kan uppkopplingen hållas öppen ett tag efter att kustosen avslutat disputationen, så att publikens gratulationer ryms med. Kom i så fall överens om saken med av-stödpersonen innan disputationen inleds.

Disputationens förlopp och längd

Disputationen börjar med att disputanden presenterar sitt ämne (lectio praecursoria). Därefter framför opponenten sina anmärkningar. All kritik som opponenten vill framföra om doktorsavhandlingen måste hen framföra vid disputationen. Opponenten får inte i sitt skriftliga utlåtande efter disputationen framföra sådan kritik som du inte haft möjlighet att bemöta under disputationen.

Opponentens granskning får pågå i högst fyra timmar. Efter det får andra närvarande framföra sina kommentarer. Mot slutet kan kustos ge ordet till andra extra opponenter efter eget övervägande. Disputationsakten får pågå i sammanlagt högst sex timmar – vanligtvis är akterna dock betydligt kortare.

Karonka

Karonkan är inte en officiell tillställning vid universitetet. Varje disputand ansvarar själv för sina beslut gällande karonkan. Vi påminner om att det även gällande karonkans arrangemang är skäl att iaktta särskild eftertanke och omsorg samt att beakta de restriktioner och hygienrekommendationer som Finlands regering har fastställt.

Om opponenten inte är på plats vid disputationen eller om coronaläget inte tillåter det, behöver karonkan inte nödvändigtvis ordnas på disputationsdagens kväll, utan den kan ordnas senare om man så önskar. Notera att fakulteterna inte ersätter resekostnaderna till karonkan för en opponent som deltar i en disputation på distans. Om opponenten inte kan delta i karonkan är det ändå artigt att tacka hen under avsnittet med tal. Vi rekommenderar att opponenten erbjuds möjlighet att hålla sitt tal antingen på distans eller via ett videomeddelande.