Forskarstudier i andra inhemska universiteten (JOO)

Ibland kan en fördjupning av doktors- eller licentiatavhandlingsämnet kräva studier vid andra universitet.

Universiteten i Finland har kommit överens om studentmobilitet och flexibel studierätt i ett avtal som kallas JOO (”joustava opinto-oikeus”). Avtalet ger grundexamens- och forskarstuderande möjlighet att inkludera studier från andra finländska universitet i sin examen.

Man ansöker om rätt att bedriva JOO-studier vid det mottagande universitetet. Ansökan ska förordas av hemuniversitetet, vilket innebär att det förbinder sig att ersätta kostnaderna för det mottagande universitetet.

JOO-studierna är avgiftsfria för studerande. Den studerande bör vara närvaroanmäld vid sitt hemuniversitet för att kunna ansöka om flexibel studierätt och bedriva studier vid ett annat universitet. En JOO-studierätt kan endast beviljas för studier som du kan inte slutföra vid Helsingfors universitet.

Anvisningar och ansökningsblanketten för JOO-studier finns på nationella JOO-webbsidorna.

Om du har frågor om JOO studierätt eller ansökningsprocessen, vänligen kontakta Universitets Mobilitetsservice.