Juridiska fakulteten: Inlämnande av doktorsavhandlingar

På denna sidan hittar du juridiska fakultetens anvisningar gällande förhandsgranskningen av doktorsavhandlingar. Glöm inte att bekanta dig först med de gemensamma anvisningarna för alla doktorander.

Om du har frågor gällande förhandsgranskning, du kan alltid kontakta fakultetens forskarstudieärenden.

Innan förhandsgranskningen inleds

• Kontakta din handledare i god tid innan du lämnar in arbetet för förhandsgranskning – på så sätt blir det lättare att hitta förhandsgranskare och få deras samtycke. Ämnet och handledaren föreslår för fakulteten personer som kan utses till förhandsgranskare, och föredraganden förelägger fakultetsrådet förslagen. Om de kandidater som gett sitt samtycke uppfyller kriterierna, utser fakultetsrådet dem till förhandsgranskare.
  • Kontrollera fakultetsrådets mötesdagar i tid (inlämningsdag minst åtta veckodagar före ett möte; söckenhelger kan ändra schemat) för att du ska kunna agera i tid och för att ditt ämne ska ha tillräckligt med tid att söka fram förhandsgranskare. Fakultetsrådets mötesscheman hittar du på fakultetens Flammasidor.
  • De studier som krävs för påbyggnadsexamen ska vara genomförda och registrerande innan förhandsgranskare söks för doktorsavhandlingen. Denna regel kan frångås endast av särskilt vägande skäl.
  • Doktoranden ska vara närvaroanmäld vid universitetet under hela granskningsprocessen.
  • På fakultetens webbplats (på finska) hittar du en beskrivning av hela disputationsprocessen och de bestämmelser som gäller den.

Hur du lämnar in doktorsavhandlingen för förhandsgranskning

Observera

• Det manuskript som du lämnar in för förhandsgranskning ska vara på samma språk som den slutliga doktorsavhandlingen.
  • Du ska låta manuskriptet kontrolleras i plagiatidentifieringssystemet Ouriginal innan förhandsgranskningen inleds.
  • Du ska foga ett sammandrag på engelska (ungefär en sida) av doktorsavhandlingen till det manuskript som du lämnar in för förhandsgranskning. Sammandraget ska innehålla uppgifter om ämnet för avhandlingen, vilka metoder som använts och de viktigaste resultaten. Uppgifterna ska presenteras med ord (inga formler, specialsymboler, diagram eller figurer). Under förhandsgranskningen kontrollerar förhandsgranskarna också faktainnehållet i sammandraget.

Gör så här

• Skicka manuskriptet till din handledares e-postadress i Ouriginal (fornamn.efternamn.hy@analyysi.urkund.fi). Bifoga den pdf-fil som ska kontrolleras och sänd meddelandet. Du behöver varken rubricera meddelandet eller skriva någonting i det. När du har skickat manuskriptet till handledarens Ouriginal-adress levererar Ouriginal inom några dagar en rapport till din handledare för granskning. Handledaren går igenom rapporten, och till förhandsgranskarförslaget bifogar hen sedan ett intyg över att ursprunget har kontrollerats. Om du vill kan du läsa mer om Ouriginal i artikeln om att identifiera plagiat.
  • Skicka uppgifterna om dig själv och uppgifterna om manuskriptet till fakultetens forskarstudieärenden med denna e-blankett.
  • Skicka en elektronisk version av doktorsavhandlingens manuskript till fakultetens forskarstudieärenden (oik-jatkokoulutus@helsinki.fi) allra senast åtta veckodagar före det fakultetsmöte där det är meningen att förhandsgranskarna ska utses. Fakultetsrådets mötesscheman hittar du på fakultetens Flammasidor. Den elektroniska versionen bör helst vara i pdf-format. Skicka gärna filen via Funet FileSender, som du loggar in på med ditt användarnamn vid universitetet.

Vad händer sedan?

En elektronisk version av doktorsavhandlingens manuskript skickas till förhandsgranskarna från kansliet när fakultetsrådet har utsett dem. Förhandsgranskarna får två månader på sig för att ge sitt utlåtande. Fristen räknas från den dag manuskriptet har skickats till dem.

Disputanden har möjlighet att komma med anmärkningar mot förhandsgranskningsutlåtandena före det fakultetsrådsmöte där frågan om beviljande av disputationstillstånd ska behandlas på basis av utlåtandena. Föredraganden skickar utlåtandena till disputanden när båda utlåtandena har inkommit.