Karriärvägledning vid Helsingfors universitet

Karriärvägledningen är en samarbetsprocess mellan studeranden och karriärvägledaren, som grundar sig på förtrolig interaktion. Målet med karriärvägledningen är att stöda studeranden i att utveckla sin självkännedom, kartlägga olika karriärönskemål och alternativ samt planera sin personliga karriärväg och framtid och fatta beslut angående sin karriär. Utöver samtal innehåller karriärvägledningen också olika metoder och tekniker för att främja studerandens kompetenser i fråga om karriärplanering.

Det viktigaste målet med karriärvägledningen är att stöda studeranden i att själv bygga upp en meningsfull och intressant karriärväg.

Karriärvägledningens centrala etiska principer är konfidentialitet, respekt och oavhängighet. Vägledningen grundar sig alltid på kundens målsättningar, respekt och förtrolig interaktion och det är alltid fråga om en personlig process för kunden.

Utgångspunkten för handledningen är kundens självbestämmanderätt och processen är ämnad att stöda studerandens egen aktivitet och delaktighet. Verksamhetsprincipen kan också beskrivas med orden ”respektfull omtanke”.

• Karriärvägledaren ger inga färdiga svar (med tanke på dina val i livet), utan stöder dig i att komma på idéer, göra egna planer och fatta egna beslut.
  • Karriärvägledaren tar inte ställning och fattar inga beslut i ditt ställe, men kan hjälpa dig att överväga olika alternativ.

Källor:

The European Lifelong Guidance Policy Network, ELGPN Glossary 2012
Uraohjaajat ja -valmentajat ry:s etiska principer
Karriärvägledarna vid Helsingfors universitets Karriärservice

Tillbaka till karriärservicen.