Missade du introduktionen?

Hade du inte möjlighet att delta i introduktionen? Ingen fara, med hjälp av de här anvisningarna kommer du lätt igång med studierna.

Jag deltog inte i introduktionen eller sköt upp studiestarten

Kumpula

Om du påbörjar dina studier vid universitetet för första gången, välkommen!

Till att börja med ska du göra följande:

1. Anmäl dig som närvarande. Om du var frånvarande under ditt första studieår, måste du anmäla dig personligen hos Studentservicen.
  2. Aktivera ditt användarnamn
  3. Följ sedan den nya studentens första steg. Läs också övriga anvisningar för nya studerande. Anvisningarna hjälper dig att komma igång med studierna och ger dig svar på de vanligaste frågorna.
  4. Om du var frånvarande under hela det första studieåret, exempelvis p.g.a. militärtjänstgöring, ska du delta i studieorienteringen vid ditt utbildningsprogram.
  5. Om du inte kunde delta i introduktionen, se anvisningarna för hur du anmäler dig till kurser. Du kan också få hjälp hos Studentservicen.

Om du inte hittar svar på dina frågor eller behöver stöd för att komma igång med studierna, kan du alltid kontakta Studentservicen. Kontakta Studentservicens serviceställe om du t.ex. inte vet enligt vilken examensstruktur du studerar eller till vilka kurser du ska anmäla dig.

Övriga studieanvisningar

Instruktioner för studerande innehåller alla anvisningar som gäller dina studier och studielivet. När du är inloggad eller väljer ditt utbildningsprogram i menyn kan du se även kompletterande anvisningar för ditt utbildningsprogram och din fakultet. Rätt anvisning hittar du antingen genom ordsökning eller genom att bläddra i färdiga teman.

Läs alla anvisningar som gäller dig, men börja med att bekanta dig i synnerhet med temana Planera dina studier och Avläggande och bedömning av studier.

Informationstillfällen under läsåret

Under läsåret ordnar universitetet informationstillfällen, kliniker och workshoppar med olika teman för alla studenter. Läs mer om informationstillfällen under läsårets gång!