Om att söka till valfria studier vid humanistiska fakulteten

På den här sidan finns information om de valfria studiehelheter som är begränsade och hur man kan få studierätt till dem. Anvisningarna är indelade enligt utbildningsprogram och studieinriktning.

Kandidatprogrammet i finskugriska och nordiska språk och litteraturer

De valfria studierna enligt studieinriktning

Nordiska språk (svenska som modersmål)

• Nordiska språk, grundstudier (svenska som modersmål) (KOK-N100), 30 sp.
  • Nordiska språk, valfria ämnesstudier (svenska som modersmål) (KOK-N500), 30 sp.

Grundstudierna är gemensamma för alla studenter, men ämnesstudierna är av olika omfång. Rätten att studera nordiska språk på modersmålslinjen är begränsad. Studenter med examensrätt vid Helsingfors universitet kan få rätt att avlägga studier i nordiska språk genom att delta i ett nivåprov.

Följande studenter får studierätt utan prov:

• studenter vars studieinriktning är journalistik
  • studenter vars studieinriktning är nordisk litteratur

Nordiska språk (svenska som andra inhemska språk)

• Nordiska språk (svenska som andra inhemska språk), grundstudier (KOK-P100), 30 sp.
  • Nordiska språk (svenska som andra inhemska språk), valfria ämnesstudier (KOK-P500), 30 sp. i Forst

Rätten att studera nordiska språk är begränsad. Studenter med examensrätt vid Helsingfors universitet kan få rätt att avlägga studier i nordiska språk genom att delta i ett nivåprov.

Nästa nivåprov i nordiska språk (svenska som andra inhemska språk och svenska som modersmål) ordnas 18.4.2024 kl. 16.00-18.00 i Forsthuset B317 (sal 6).

Anmälan sker på e-blankett. Anmälningstiden löper ut 14.4.2024 kl. 23.59. Anmäl dig här (länk till e-blankett).

Förhandsläsning till nivåprovet hösten 2024:

Finska språket

För mer information, byt språket till finska.

Finska språk och kulturer

För mer information, byt språket till finska.

Kandidatprogrammet i historia

Valfria studier och studieinriktningar

Ansökan om studierätt med särskilt förfarande för svenskspråkiga studerande

Studerande vid humanistiska, statsvetenskapliga/Social- och kommunalhögskolan, pedagogiska, juridiska och teologiska fakulteten vid Helsingfors universitet kan ansöka om rätten att avlägga grundstudier (HISK-100, 30 sp) och valfria ämnesstudier i historia (HISK-500, 30 sp) som valfria studier (60 sp) vid den svenska studieinriktningen inom kandidatprogrammet i historia. Den sökande ska ha förmågan att studera på svenska.

Fem studerande kan ges denna studierätt vid den svenska studieinriktningen. Om de sökande är fler än fem sker urvalet utgående från studieframgång i studierna inom den egna studieinriktningen.

Ansökningstiden våren 2024 är 1.3.–31.3. Ansökningen sker genom att fylla i en e-blankett.

Information om studierätten meddelas till de antagna per e-post.

Kandidatprogrammet i språk

För mer information, byt sidans språk till finska.