Språkcentrums studiehelheter i spanska språket

Språkcentrums studiehelheter i spanska språket omfattar 15 eller 25 studiepoäng. Du ska själv bestämma i din individuella studieplan (ISP) hur många studiepoäng din studiehelhet ska omfatta. Studiehelheter vid Språkcentrum kan i många fall inkluderas som valfria studier i examen. Kontrollera på förhand med ditt utbildningsprogram att helheten kan inkluderas i din examen. Mer information om studiehelheter hittar du på sidan Språkcentrums studiehelheter som valfria studier.

KK-ESOK15 Estudios de la lengua española - Språkcentrums studiehelhet i spanska språket, 15 sp

Målgrupp

Studenter vid alla fakulteter. JOO-studenter. Studieavsnittet kan också erbjudas som öppna universitetsstudier.

Timing

Studiehelheten kan byggas upp under hela studietiden. Om du börjar dina studier i spanska från början, det lönar sig att avsätta minst 1,5 läsår för de 15 studiepoäng. OBS! Alla kurser anordnas nödvändigtvis inte alla år.

Kompetensmål

Den studerande, som avlagt en studiehelhet av 15 sp,

• har en mångsidig kännedom om språkområdets kultur,
  • har skaffat en mångsidig språkkunskap och
  • kan kommunicera på ett adekvat sätt både i vardags- och arbetslivet.

Tidigare studier eller kunskaper

Inga tidigare studier förutsättas.

Innehåll

I studiehelheten (15 sp) bör ingå:

• minst en kurs 2-4 sp kurs, utgångsnivå CEFR B1/B2
  • minst en av följande 2-4 sp muntlig kurs: Praktisk spanska, kulturinriktad - activación oral 2 (CEFR A2), ALICE - Akademiskt språk- och kulturutbyte (spanska - finska/svenska) (CEFR A2), Curso prático sobre cultura y actualidad de los países latinoamericanos (CEFR B1) eller Curso oral - Muntlig färdighet i spanska (CEFR B2).

Studiehelheten kan bestå av:

• HU språkcentrums kurser i spanska (från grundkurs 1 till CEFR B1 kurser)
  • HU språkcentrums ersättande prov i spanska: Studier i främmande språket: spanska (CEFR B1)
  • tidigare utförda HU språkcentrums spanska kurser enligt en separat överenskommelse med den ansvariga läraren (inom reglerna för studiernas giltighetstid).

Alla kurser anordnas nödvändigtvis inte alla år.

Prestationssätt

Kursen kompletteras med kurser vid språkcentret och eventuellt även med kurser vid andra universitet i Finland eller utomlands. Studiehelheten måste innehålla de obligatoriska kurser som nämns i avsnittet Innehåll, annars kan kurserna väljas fritt. Studiehelheten kommer att godkännas när alla nödvändiga studieavsnitt har slutförts.

Bedömningsmetoder och kriterier

Studiehelheten bedömas på skalan godkänd / underkänd. Bedömning av varje enskild studieavsnitt baserar sig på avsnittens egna kunskapsmål.

Ansvarig person

Mirjami Matilainen, mirjami.matilainen@helsinki.fi (frågor, tillgodoräknande och erkännande av helheter)

KK-ESOK25 Estudios de la lengua española - Språkcentrums studiehelhet i spanska språket, 25 sp

Målgrupp

Timing

Studiehelheten kan byggas upp under hela studietiden.

Kompetensmål

Den studerande, som avlagt en studiehelhet av 25 sp,

• har en mångsidig kännedom om språkområdets kultur,
  • har skaffat en mångsidig språkkunskap och
  • kan kommunicera på ett adekvat sätt både i vardags- och arbetslivet.

Inga tidigare studier förutsättas.

Innehåll

I studiehelheten (25 sp) bör ingå:

• minst två 2-4 sp kurser, utgångsnivå CEFR B1/B2
  • minst en av följande 2-4 sp muntlig kurs: Låt oss tala och skriva spanska 3 (CEFR A2), ALICE - Akademiskt språk- och kulturutbyte (spanska - finska/svenska) (CEFR A2), Curso prático sobre cultura y actualidad de los países latinoamericanos (CEFR B1) eller Curso oral - Muntlig färdighet i spanska (CEFR B2).

Studiehelheten kan bestå av:

• HU språkcentrums kurser i spanska (från grundkurs 1 till CEFR B1 kurser)
  • kurser i spanska eller -kultur vid utländska (t.ex. Erasmus-utbyte) eller inhemska högskolor. Om tillgodoräknande av språkkurser som avlagts vid andra högskola i Språkcentrums språkstudiehelhet kommer man överens om med den ansvariga läraren Mirjami Matilainen.

Alla kurser anordnas nödvändigtvis inte alla år.

Innehåll

Kursen kompletteras med kurser vid språkcentret och eventuellt även med kurser vid andra universitet i Finland eller utomlands. Studiehelheten måste innehålla de obligatoriska kurser som nämns i avsnittet Innehåll, annars kan kurserna väljas fritt. Studiehelheten kommer att godkännas när alla nödvändiga studieavsnitt har slutförts.

Prestationssätt

Bedömningsmetoder och kriterier

Ansvarig person

Mirjami Matilainen, mirjami.matilainen@helsinki.fi (frågor, tillgodoräknande och erkännande av helheter).