Statsvetenskapliga fakulteten - instruktioner för dem som börjat studera före 1.8.2017

Obs! Den här sidans innehåll gäller endast studenter som påbörjat sina studier innan 1.8.2017.

Det var i regel möjligt att utexamineras enligt de gamla examensfordringarna fram till övergångsperiodens slut, dvs. till och med den 18.12.2020. Om du inte avlägger examen innan övergångsperioden tar slut flyttas du automatiskt till ett nytt utbildningsprogram.

På denna sida hittar du information om statsvetenskapliga fakultetens riktlinjer för de gamla och de nya examensfordringarna.  och annat aktuellt för fakultetens utbildningar. Gemensamma instruktioner om studierna giltighetstid i de nya utbildningsprogram finns på sidan Instruktioner för dem som övergått till de nya utbildningsprogrammen.

OBS! Studerar  du vid och linjen för förvaltnings- och organisationsforskning vid ämnet allmän statslära (HOT) (kandidat- eller magisterstudier) eller Statistik (magisterstudier)? Utbildningslinjen lades ner i och med den senaste universitetsreformen från och med 1.8.2017, och därmed har studeranden vid linjen i fråga en längre övergångsperiod fram till 31.7.2023. Kandidat- och magisterstuderanden inom linjen för förvaltnings- och organisationsforskning vid ämnet allmän statslära (HOT) eller magisterstuderanden i Statistik har tid att avklara sina kandidat- och magisterstudier fram till 31.7.2023 enligt examensfodringarna för 2016–2017. Därefter förflyttas studerandena till något lämpligt ämne inom statsvetenskapliga fakultetens utbildningsprogram.

Övergång till de nya utbildningsprogrammen

Övergångsperioden har tagit slut 18.12.2020 och alla studerande med en ofullständig examen automatiskt över till de nya utbildningsprogrammen för att slutföra sin examen.

På sidan Automatisk överföring till de nya utbildningsprogrammen kan du kontrollera vilket utbildningsprogram och vilken studieinriktning du flyttas till.

Efter automatiska överföringen har du kanske möjlighet att genom en separat ansökan flytta dig till magisterprogrammet i samhällsvetenskaper (MSV), forsknings studieinriktningen i magisterprogrammet i ekonomi eller studieinriktningen demografi i magisterprogrammet i sociala vetenskaper. Kontrollera vid behov från Instruktioner för studerande är det möjligt för dig. Du kan flytta dig till ett annat program och/eller annan studieinriktning med denna blankett.

När studierna föråldras

De nya utbildningsprogrammen medförde ändringar i principerna för studiernas giltighetstid.

Läsa mer: https://studies.helsinki.fi/instruktioner/artikel/nar-studierna-foraldr…