Studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS)

Studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS) är en studentorganisation med ca 26 000 medlemmar. Studentkåren bevakar studenternas intressen och erbjuder olika tjänster. Vi erbjuder våra medlemmar tjänster, som till exempel studiekortet, och vi bevakar dina rättigheter och förmåner på universitetet och i samhället. Vi ordnar också olika evenemang under hela läsåret. HUS fungerar som en separat och självständig organisation i förhållande till universitetet. Det är ändå vi som tillsammans skapar hela universitetssamfundet. Alla som studerar för lägre eller högre högskoleexamen vid Helsingfors universitet är medlemmar i HUS. Doktorander och utbytesstudenter kan också bli medlemmar.

Tjänster för studerande

HUS erbjuder studenterna olika tjänster. Mer information om studentkårens medlemsförmåner hittar du på HUS webbplats på sidan Medlemstjänster. HUS medlemmar får bland annat följande förmåner:

• studiekort, som ger dig studentrabatter i hela Finland
  • studentkalender
  • Ylioppilaslehti
  • Studentbladet
  • stöd i föreningsverksamheten
  • barnpassningstjänst

Studentkåren bevakar dina intressen

Studenter i Soc & Kom lobbyn.

HUS bevakar dina intressen på universitetet och i samhället. Tack vare studentkårens intressebevakning har du bland annat tillgång till följande förmåner:

• studentmåltider till nedsatt pris pga. Fpa:s måltidsstöd
  • förmånliga studentbostäder
  • studerandehälsovård vid SHVS. Observera att doktorander och fortsättningsstuderande samt utbytesstudenter inte är berättigade att använda SHVS tjänster. Närmare information om hälsovårdstjänster för utbytesstudenter finns på sidan Health Care for Exchange students.

Evenemang året runt

HUS ordnar under året flera olika evenemang för studenter. På evenemangen kan du träffa andra studenter från fakulteternas olika studieområden och ta del av gemenskapen och njuta av samhörigheten. Studentkåren vid Helsingfors universitet ordnar bland annat:

• Öppningskarnevalen
  • Gulisäventyret
  • HUS årsfest
  • Fackeltåget på självständighetsdagen
  • Storsitsen.
  • Flora
  • Tutoräventyret

Gå med när som helst!

Studenter i overaller på Minerva.

Du kan gå med i HUS verksamhet när som helst! Vid HUS finns till exempel olika utskott som utvecklar studentkårens verksamhet. Dessutom har HUS cirka 250 olika studentföreningar!  Vare sig du är intresserad av politik eller körsång, hittar du säkert aktiviteter som passar just dig under studietiden. Du kan gå med i en nation, en fakultets- eller ämnesförening, en hobbyförening eller en politisk förening.