Studentens skyldigheter under studierna

Delta i undervisningen

Som student ska du delta aktivt i undervisningen och genomföra de studieprestationer som krävs. Av studieavsnittets uppgifter (t.ex. på Kurssidan) framgår om det är obligatoriskt att delta i undervisningen och hur stor del av undervisningen du ska delta i. Obligatoriskt deltagande kan gälla hela studieavsnittet eller en del av ett studieavsnitt.

Om du inte kan delta vid alla undervisningstillfällen kan läraren efter eget övervägande låta dig göra ersättande uppgifter enligt överenskommelse.

Lämna in dina kursuppgifter i tid

Läraren ska meddela hur och när kursuppgifterna ska lämnas in. Om du inte lämnar in en uppgift inom utsatt tid, har läraren ingen skyldighet att ta emot den försenat. Läraren kan då underkänna din prestation och kräva att du deltar i undervisningen på nytt.

Slutför studieavsnittet inom utsatt tid

I anvisningen När studierna föråldras finns information om studieavsnittens tidsfrister.

Var ärlig

I studierna är fusk och plagiering av alla slag förbjudet, och universitetet ingriper vid alla misstankar om fusk eller plagiat. Helsingfors universitet använder sig också av ett plagiatkontrollprogram. Mer information finns i anvisningen Vad är fusk och plagiat?

Följ kommunikationen

startsidan av Studietjänsten hittar du både allmänna meddelanden för alla studenter och meddelanden från ditt eget utbildningsprogram. Glöm inte att också följa kommunikationen som skickas via e-post. Använd alltid din Helsingfors universitet e-postadress för att sköta studieärenden.