Svenska social- och kommunalhögskolan - instruktioner för dem som börjat studera före 1.8.2017

Obs! Den här sidans innehåll gäller endast studenter som påbörjat sina studier innan 1.8.2017.

Nedan hittar du information om studierna vid Svenska social- och kommunalhögskolan. Instruktioner riktade åt alla studenter som övergått till de nya utbildningsprogrammen finns på sidan Instruktioner för dem som övergått till de nya utbildningsprogrammen.

Övergångsperioden för utbildningsreformen som genomförts vid Helsingfors universitet tog slut 18.12.2020

Det var i regel möjligt att utexamineras enligt de gamla examensfordringarna fram till övergångsperiodens slut, dvs. till och med den 18.12.2020. Om du inte avlagt examen innan övergångsperiodens slut flyttas du automatiskt till ett nytt utbildningsprogram.

Gemensamma instruktioner om studierna giltighetstid i de nya utbildningsprogram finns på sidan Instruktioner för dem som övergått till de nya utbildningsprogrammen.

Vetenskapsområdena, som tidigare undervisades som huvud- och biämnen, återfinns nu i utbildningsprogrammens innehåll.

Vid Svenska social- och kommunalhögskolan erbjuds Kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper (KSV) som omfattar studieinriktningarna: journalistik och kommunikation, rättsvetenskap, socialt arbete, socialpsykologi, sociologi och statskunskap med förvaltning. Soc&kom erbjuder dessutom mindre studiehelheter á 15-35 studiepoäng (tidigare biämnen) inom vetenskapsområdena samt inom sju temaområden.

Magisterstudierna sker inom Magisterprogrammet i samhällsvetenskaper (MSV) som är ett samarbetsprogram mellan Soc&kom och Statsvetenskapliga fakulteten. Magisterprogrammet i samhällsvetenskaper omfattar studieinriktningarna: journalistik och kommunikation, socialt arbete, socialpsykologi, sociologi och statskunskap med förvaltning.

Examensstrukturer

Undervisningen ordnas fr.o.m. läsåret 2017-2018 enbart enligt examensstrukturen i kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper (KSV).

Äldre examensstrukturer med motsvarigheter från Kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper (KSV)

För att veta vilka kurser du ska avlägga i det nya programmet (KSV) måste du bekanta dig med övergångs- och motsvarighetstabellerna. Du som utexamineras enligt de gamla examensfordringarna kan kontrollera att du uppfyller examensstrukturen utgående från ditt huvudämne nedan. I ditt huvudämnes dokument finns motsvarande kurser ur KSV angivna för att du lätt ska kunna jämföra vilka kurser du behöver:

Studieplanering

För att kunna slutföra studierna ska du ha en giltig studieplan. Gör som följande:

1. Bekanta dig med examensstrukturen för din studieinriktning.
  2. Gå igenom ditt studieutdrag och gör en bedömning över gjorda och ogjorda studier utifrån examensstrukturen motsvarighetstabellerna.
  3. Bekanta dig med övergångs- och motsvarighetstabellerna för att hitta motsvarande kurser för de ogjorda kurserna i det nya programmet.
  4. Bekanta dig med nästa års undervisningsutbud.
  5. Gör upp en realistisk tidsplan för när du tänker avlägga studierna.

Registrering av studiehelhet

Helheterna godkänns vid behov via Sisu. Läs vid behov ytterligare instruktioner om registrerande av helheter.

Ansökan om examen

Du kan fylla i en ansökan om kandidatbetyg efter att alla studieprestationer är avlagda och ihopbundna till helheter.

Om du har avlagt alla studieprestationer under föregående termin, och det enda som saknas är ditt examensbetyg, räcker det med att du frånvaroanmäler dig under den termin du tar ut betyget. Ifall att också andra studieprestationer saknas i Oodi under den termin då du skall ta ut ditt examensbetyg, måste du anmäla dig närvarande för ifrågavarande termin.

Ytterligare information om utexaminering

Kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper

Studerande som studerat enligt de gamla examensstrukturerna, flyttas automatiskt över till ett av de nya utbildningsprogrammen om hen inte utexaminerats senast 18.12.2020. På sidan Instruktioner för studerande kan du kontrollera vilket utbildningsprogram du har flyttas till.

Svenska social- och kommunalhögskolans riktlinjer för studier och examina

Bekanta dig med högskolans riktlinjer för studier och examina samt rättssäkerhetsinstruktionerna.

Gäller alla studenter

Magisterstudier

Magisterstudier erbjuds dig som utexaminerats från Soc&kom i Magisterprogrammet i samhällsvetenskaper.

Fyll i följande blankett för att skriva in dig till magisterstudier, på blanketten ser du även dina alternativ. Blanketten skickas till Studentservicen i Kronohagen.

Handledning

Studentservicen i Kronohagen kan hjälpa dig med planeringen av studierna.