Thessa i ett nötskal

Thessa är Helsingfors universitets elektroniska verktyg för handledning, planering och uppföljning av doktorandstudier. I Thessa kan du planera ditt doktorsavhandlingsprojekt, följa dina egna framsteg och ingå handledningsplan med handledarna. Med hjälp av Thessa vet också dina handledare och medlemmarna i din uppföljningsgrupp hur dina doktorandstudier framskrider. På den här sidan finns anvisningar som gör det lätt för dig att få grepp om Thessa genast i början av dina doktorandstudier.

Ta Thessa i bruk

Du kan börja använda Thessa när din doktorsstudierätt börjar. Det är enkelt att ta i bruk verktyget:

1. Öppna Thessa i din webbläsare.
  2. Logga in med ditt användarnamn vid Helsingfors universitet.
  3. Följ anvisningarna.

Mitt doktorsavhandlingsprojekt

När du har loggat in kan du genast börja dokumentera det du redan har gjort och planera vad du ska göra. Gör en förteckning över de publikationer som du redan har och som du planerar, likaså dina internationella aktiviteter och dina kurser samt den finansiering som du fått eller har sökt. Använd verktygets kalender för att schemalägga arbetsmomenten för publikationerna. I framtiden kommer uppgifter om till exempel genomförda kurser och utgivna publikationer att fås in i Thessa från andra system, men än så länge är Thessa framför allt din egen dagbok som hjälper dig att planera doktorsavhandlingsprojektet.

Handledare och uppföljningsgruppen i Thessa

Doktorandprogrammens personal hantera att koppla samman doktorander och handledare i Thessa. Om det finns fel eller brister i din handledarinformation, vänligen kontakta dit doktorandprogrammets planerare.

Du måste själv bjuda in dina u uppföljningsgruppmedlemmar till Thessa.

Vem ser mina uppgifter i Thessa?

Förutom du själv kan dina handledare och medlemmarna i din uppföljningsgrupp samt doktorsutbildningens stödpersonal se årsrapporten och handledningsplanen.

Frågor?

Via Thessas Help-funktion får du hjälp med att använda verktyget. Vid behov kan du också kontakta Thessas administratör: thessa-admin@helsinki.fi. Thessa utvecklas kontinuerligt, och om du vill kan du också ge administratören respons om funktionerna i Thessa.