Tillgänglighetsutlåtande: Studentens digitalkompetens-kursens tillgänglighet

Genom att välja utbildningsprogram ser du förutom de allmänna anvisningarna också utbildningsprogrammets eventuella egna innehåll. För att se Öppna universitetets instruktioner behöver du inte välja utbildningsprogram.

I detta tillgänglighetsutlåtande berättas hur väl Helsingfors universitets Digitalkompetens-kursmaterialet följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, brister i tjänstens tillgänglighet samt hur du kan ge respons om tillgänglighetsproblem.  

Helsingfors universitet ansvarar för denna nättjänst. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi beaktar tillgängligheten i utvecklingen av våra digitala tjänster. 

Hur tillgänglig är applikationen?

Denna tjänst uppfyller delvis A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som nämns i lagen (WCAG-kriterierna 2.1). Tjänsten innehåller en del tillgänglighetsbrister som beskrivs i detalj nedan.

Märkte du brister i tillgängligheten?

Vi strävar till att kontinuerligt förbättra tjänstens tillgänglighet. Ifall du upptäcker problem som inte nämns på denna sida, meddela oss om dem, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar inom 14 dagar.  

Du kan kontakta oss med per e-post på adressen digitalkompetens@helsinki.fi

Tillgänglighetstillsyn

Regionförvaltningsverket i Södra Finland övervakar förverkligandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med svaret du har fått eller om du inte får något svar inom 14 dagar, kan du ge respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På deras hemsidor berättas hur du kan ge respons och hur ärendet behandlas.  

Regionförvaltningsverket i Södra Finland 
Enheten för tillgänglighetstillsyn 
www.tillganglighetskrav.fi  
webbtillganglighet(at)rfv.fi  
telefonväxel 0295 016 000 

Närmare information om tekniska tillgängligheten (utbildningsmaterial)

Tjänsten är inte än till alla delar tillgänglig.  

Innehåll eller funktioner som inte än är tillgängliga 

Utbildningsmaterial: 

  • Utbildningsmaterialet innehåller videon med textuell information som inte hörs i ljudspåret. Dessa innehåll bör ha syntolkning. (WCAG 1.2.3 ja 1.2.5) 
  • Utbildningsmaterialet innehåller en del instruktioner som baseras endast på sinnesbaserade anvisningar. (WCAG 1.3.3) 
  • Utbildningsmaterialet har en del brister i länktexternas och deras bakgrunds färgkontraster. (WCAG 1.4.3) 
  • Tangentbordspekaren syns inte i alla skeden, till exempel vid vissa videoknappar. (WCAG 2.4.7)  
  • Det finns avsnitt på olika språk där språket inte är korrekt markerat.. (WCAG 3.1.2) 
  • Utbildningsmaterialet använder sig ofta av tabellformade strukturer, men de är inte semantiskt korrekt verkställda – följaktligen förmedlas de inte i rätt form till skärmläsare. I vissa fall används tabeller även för visuell layout, fastän informationen inte är i tabellform. Tjänsten har en del texter som liknar rubriker men inte är märkta som rubriker. Rubriknivåernas hierarki är ibland ologisk. Utbildningsmaterialet använder sig ofta av tilläggsstrukturer, men de är inte alltid datorstyrt märkta som listor. (WCAG 1.3.1) 
  • I utbildningsmaterialet har toppmenyn olika innehåll som blir synliga med muspekning eller fokusering, men går inte att stänga utan att flytta på pekaren. (WCAG 1.4.13) 

De uppräknade bristerna åtgärdas senast 31.12.2024.

Närmare information om tekniska tillgängligheten (tentamens material)

Tjänsten är inte än till alla delar tillgänglig.  

Innehåll eller funktioner som inte än är tillgängliga 

Tentamens materialet: 

  • Tentamens materialet har en del icke-deskriptiva länkar, vars funktion inte alltid meddelas i länknamnet. (WCAG 2.4.4) 
  • Tentamens materialet innehåller väsentliga bilder som antingen saknar textmotsvarighet helt och hållet, eller har en otillfredsställande beskrivning, fastän deras information är viktig. Dessutom meddelar man om tentamens utförningens fortskridning endast icke-textuellt – det finns inget alternativ för denna information. (WCAG 1.1.1) 
  • Tentamens materialet har en enstaka instruktion som baseras endast på sinnesbaserad vägledning. (WCAG 1.3.3) 
  • Det finns vissa delar av tentamens materialet på olika språk där språket inte markeras korrekt.. (WCAG 3.1.2) 
  • Tentamens materialet har kombinationsrutor och textfält vars namnlappar inte är datorstyrt kopplade till fälten. Tentamens materialet innehåller radiogrupper och valknappsgrupper vars fråga inte är kopplad till grupperna. Rubriknivåernas hierarki i tenterna är delvis ologisk. (WCAG 1.3.1) 
  • Tentameninnehållets skalbarhet till små skärmar fungerar i huvudsak bra. I en enstaka fråga kräver dock texterna horisontell scrollning för att nå texterna helt och hållet. (WCAG 1.4.10) 
  • Små problem uppstår i märkspråkets strukturering, för det mesta i samband med bildmärkning. (WCAG 4.1.1) 

De uppräknade bristerna åtgärdas senast 31.12.2024.

Tillgänglighetskraven gäller inte vissa innehåll

Utbildningsmaterialets YouTube-videobäddningar är inte till alla delar tekniskt tillgängliga – detta beror på YouTube-videospelarens egna tillgänglighetsbrister. Skärmläsäre kan ha svårt att kontrollera videospelaren. Den nuvarande lagstiftningen förutsätter dock inte en tillgänglig YouTube-videospelare, eftersom det är en tredje parts tjänst som inte produceras, finansieras eller övervakas av tjänsteleverantören.  

Hur har vi testat tillgängligheten?

Anmärkningarna i detta tillgänglighetsutlåtande grundar sig på en tredje parts utvärdering om huruvida nättjänsten uppfyller kraven som nämns i lagen.  

  • Detta utlåtande har upprättats 24.11.2022. 
  • Utlåtandet uppdaterades senast 24.11.2022. 

Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019)  

Tillgänglighetskrav-webbplatsen