Unisports motionstjänster

Låt inte livet bli enbart arbete eller studier, kom också ihåg att röra på dig och ta hand om din hälsa. UniSport är ett motionscenter och en mötesplats med mindre fokus på prestationer och större fokus på upplevelser.

Hos UniSport har du tillgång till fem högklassiga gym, nästan 40 olika motionsgrupper och bollturer.

Du är välkommen att komma och bekanta dig med UniSport när det passar dig – det första besöket är gratis och du behöver inte reservera en tid på förhand.

Välkommen med!

Säsongskort

Det vanligaste och förmånligaste sättet att använda UniSport är med säsongskort. Med säsongskortet kan du utan begränsningar delta i motionsgrupper och allmänna bollturer samt besöka gymmet. Med säsongskortet kan du besöka alla UniSport-motionscenter och får även rätt att reservera en plats i motionsgrupper och för bollturer – du kan besöka gymmet när som helst.

Så här kommer du igång hos UniSport

Registrera dig hos Unisports webbplats (på finska) med ditt HU användarnamn (Haka login) eller hos kundtjänsten vid vilket UniSport-motionscenter som helst: Som studerande vid Helsingfors universitet behöver du ha med dig ditt studiekort eller studieintyg och identitetskort samt användarnamn (som du använder för att logga in på skolans dator).

Efter att du registrerat dig kan du köpa ett säsongskort, reservera plats på kurser eller individuella tjänster samt göra spelplansbokningar direkt online med dina egna användarkoder.

Timmar för motionsgrupper och bollturer kan du reservera så länge som säsongskortet är giltigt.

Är det länge sedan du senast motionerat eller är det första gången du tänker börja motionera?

UniSport ordnar gratis introduktion till gymmet för sina kunder. Under introduktionstillfället kan du exempelvis be om råd för att börja motionera eller för användningen av apparaterna på gymmet. Du behöver inte reservera en plats för introduktionen.

Ta en paus!

Små åtgärder har en stor inverkan på hälsan! UniSport erbjuder intervallträningsprogrammet Break Pro för alla universitetsstudenter.

I Break Pro hittar du över 150 videoklipp med korta pausövningar som hjälper dig att ta en paus från ditt arbete på ett enkelt sätt. Rörelserna är utformade av fysioterapeuter och är lätta att utföra var som helst.

Du kan schemalägga programmet så att det påminner dig om att röra dig och göra övningarna när det passar dig bäst. Det finns flera språkalternativ att välja mellan, bland annat finska, svenska och engelska.

Ladda ner Break Pro till din enhet

- För Windows kan du ladda ner programmet på breakpro.fi/lataa

- För macOS kan du ladda ner installationspaketet här.

- För mobila enheter kan Break Pro laddas ner från Apples AppStore och Google Play. Du hittar programvaran genom att söka efter "break pro" eller "BREAK PRO".

- Nedladdning kräver en e-postadress som slutar på @helsinki.fi.

PC / Windows

- Ladda ner installationspaketet.

- Installationsprogrammet tar bort eventuella gamla versioner av programvaran.

- Logga in i programmet med din universitets e-postadress helsinki.fi.

- Skriv in aktiveringskoden som du fick i ditt e-postmeddelande i det öppna fältet.

- Programmet är klart för användning.

macOS (Mojave 10.14 >)

- Du kan ladda ner installationspaketet för macOS här.

- Starta installationsprogrammet med höger musknapp eller vänster + Ctrl-tangenten. Installationsprogrammet kan ange att leverantören inte är betrodd. Kör installationen ändå.

- Logga in i programmet med din universitets e-postadress helsinki.fi.

- Skriv in aktiveringskoden som kom i ditt e-postmeddelande i det öppna fältet.

- Aktivera alla meddelanden för Break Pro i Systeminställningar och starta om datorn.

- Notiser/påminnelser fungerar om programmet inte är avstängt. Stäng alltså inte programmet utan tryck på den gula "ned"-knappen.

Uppdateringar av Break Pro

- Den senaste uppdateringen av Break Pro-programmet kommer att ske i april-maj 2023.

- På Windows-maskiner kommer Break Pro att föreslå en uppdatering när en sådan finns tillgänglig.

- På macOS-maskiner avinstallerar du den tidigare versionen av programmet och installerar den nya genom att ladda ner installationspaketet.

- På mobila enheter hämtar du uppdateringen från appbutiken.

Mjuka axlar

Kom också ihåg mjuka axlar UniSports gratis, 15-minuters träningspaus.