Valfria studier vid Öppna universitetet

Öppna universitetet erbjuder kurser enligt Helsingfors universitets utbildningsprogram inom så gott som alla universitetets vetenskapsområden. Det krävs ingen särskild ålder eller grundutbildning för studierna.

Studierna vid Öppna universitetet kan inkluderas i en kandidat- eller magisterexamen. Det går emellertid inte att avlägga en hel examen vid Öppna universitetet.

Öppna universitetets studieutbud

Vid Öppna universitetet kan du studera året runt. Kurserna ordnas i form av nätbaserad undervisning, närundervisning och självständiga studier. Föreläsningarna ordnas huvudsakligen på kvällar och veckoslut. Utöver den finskspråkiga undervisningen finns det i någon mån kurser även på svenska och engelska.
Studier enligt ämnesområde och utbildningsprogram
Sök undervisning

Anmälan och studieavgift

Till studierna vid Öppna universitetet anmäler du dig ett studieavsnitt (= en kurs) i taget via anmälningslänken i Öppna universitetets undervisningsprogram (= kurssidan). Anmälan till studierna öppnas 45 dagar innan respektive studieavsnitt börjar. En del av kurserna har en flexibel anmälan och du kan börja studera när det passar dig.

Studieavgiften är 15 euro per studiepoäng. Ett studieavsnitt på fem studiepoäng kostar alltså 75 euro. Studieavgiften betalas vid anmälan.

Öppna universitetets sommarstudier är dock avgiftsfria för sådana grundexamensstuderande vid Helsingfors universitet som är närvaroanmälda vid tidpunkten för anmälan. Studier som erbjuds som ett samarbete mellan ett utbildningsprogram och Öppna universitetet är också avgiftsfria för grundexamensstuderande vid det programmet eller den studieinriktningen.

Vänligen notera, att om du vill höja ett redan godkänt vitsord på ett studieavsnitt inom den öppna universitetsundervisningen ska du alltid betala den kursspecifika studieavgiften. Innan du anmäler dig, kontakta avoin-student@helsinki.fi

Öppna universitetet: Anmälan och studieavgift