North2north (N2N) - University of the Arctic

University of the Arctic eller Arktiska universitetet är ett nätverk vars medlemmar består av universitet, högskolor och andra institutioner i de nordliga områdena. Medlemsländer är de nordiska länderna, Kanada, Ryssland och USA.

1. Terminutbyte

Allmänt

• Helsingfors universitet kan föreslå 1–3 studerande för North2North-utbyte.
  • Utbytestiden är en termin.
  • Medeltalkrav: 3, eller högre om det nämnas nedanför.
  • N2N-utbytet är huvudsakligen avsett för grundexamensstuderande, men doktorander kan i vissa fall bli valda.
  • VIKTIG: sök endast till ett N2N-universitet i HUs ansökning runda för platser utanför Europa! I praktiken söker du bara till N2N-programmet, och ditt utbytesuniversitet kommer att bekräftas senare. Inom HUs ansökningsperioden vet vi ännu inte till vilket universitet vi kan skicka studeranden utan terminsavgifter. Informationen kommer tidigast i november/december. Förbereda dig på att du kan väljas på utbyte till ett annat universitet i Nordamerika än du ansökte till.
  • I N2N-programmet finns många universitet, men som HUs studerande kan man bara ansöka till vissa universitet. Du ser listan på engelska version av denna sidan.
  • Utbildningsområden och kurser finns här. Idén med nätverket är att ta studera kurser som gäller det arktiska området.
  • På North2North-utbyte måste man studera heltid, alltså göra kurser som motsvarar 30 ECTS-poäng per termin.
    • I Kanada och USA: i regel 4-5 kurser. Fem kurser på undergraduate/kandidatnivå motsvarar ca 30 ECTS (HU studiepoäng). (Minimikrav 4 kurser = ca 24 ECTS). Fyra kurser på magisternivå motsvarar ca 30 ECTS.
  • Studenten står själv för boende- och levnadskostnader under utbytet samt för rese-, försäkrings- och visumkostnader.

Se ansökningstider och ansökningsanvisningar här. Se ländernas språkkrav i anvisningen Språkkunskapskrav.

Ansökningsprocessen består av flera moment. Först gör du din ansökan i Helsingfors universitets utlysning. Beakta och följ ansökningstiderna och de allmänna ansökningsanvisningarna. Om Helsingfors universitet godkänner din ansökan, får du tilläggsanvisningar från Mobilitetsservicen senare, när vi vet vilken universitet vi kan skicka dig till.

2. Online-kurser

Till engelska version av denna sidan uppdateras information om University of the Arctics online-kurser. Du måste tillgodoräkna kurser till examen för att kunna delta (gäller kurserna som ger studiepoäng). Medeltalkrav: 3 (undantag nämnas nedan).