Kom med och utveckla universitetets verksamhet – anmäl dig senast den 4 april!
De arbetsgrupper som arbetar för förändringar i universitetets verksamhetsstruktur och ledningssystem fokuserar på forskningsinfrastrukturen, kommunikationen och sätt att utöka den internationella personalens och de internationella studenternas delaktighet i verksamheten.
Resultaten av den utvärdering av verksamhetsstrukturen och ledningssystemet (TOIJO) som Helsingfors universitet genomförde i fjol offentliggjordes i februari.
För att det utifrån utvärderingen ska kunna vidtas praktiska åtgärder har rektorn tillsatt en arbetsgrupp, vars uppgift är att utarbeta en verksamhetsstruktur för universitetet, som ska tas i bruk i början av 2026, och fastställa en ledningsmodell i anslutning till verksamhetsstrukturen.
Arbetsgruppen fokuserar i sitt arbete särskilt på de utvecklingsobjekt som lyfts fram i utvärderingen. Exempel på utvecklingsobjekt är att förtydliga beslutsprocesserna, universitetsgemenskapens möjligheter att påverka, att förtydliga verksamhets- och ledningsstrukturen samt att förbättra förutsättningarna för forskningsverksamhet och tvärvetenskaplighet.
– Det uppdrag som vår arbetsgrupp fått är omfattande, så vi har beslutat att inrätta tre underarbetsgrupper som stöd för arbetet. Grupperna fokuserar på forskningsinfrastruktur, kommunikation och att utöka den internationella personalens och de internationella studenternas delaktighet i verksamheten, berättar arbetsgruppens ordförande, prorektor Jouni Hirvonen.
Arbetsgruppen väljer 7–10 personer till varje grupp enligt de motiveringar som de sökande angett på anmälningsblanketten. Alla sökande informeras personligen om vem som blir vald till underarbetsgrupperna. Gruppernas sammansättningar publiceras på Flammasidan om TOIJO.
De som anmält sig och inte får plats i de egentliga arbetsgrupperna kan, om de så önskar, anmäla sig för att kommentera de rapporter som underarbetsgrupperna producerar. Mer information om detta ges i samband med valet av gruppmedlemmar.
Underarbetsgrupperna och deras uppgifter:
1. Underarbetsgruppen för forskningsinfrastruktur
- reflekterar över hur användningen, underhållet och utvecklingen av universitetets olika forskningsinfrastrukturer bör organiseras och finansieras för att stärka tvärvetenskapligheten, öka den gemensamma användningen av forskningsinstrument och identifiera gemensamma behov som kan leda till allt kostnadseffektivare lösningar som på bästa sätt stöder vetenskaplig forskning och universitetets roll som föregångare
- producerar modellen/modellerna och deras verksamhetsbeskrivningar inklusive ledningsmodeller genom vilka olika infrastrukturer på olika håll i universitetet ordnas till effektiva och fungerande helheter
- behandlar frågor om forskningsinfrastrukturen som gruppen anser viktiga.
2. Underarbetsgruppen för ökad delaktighet bland internationell personal och internationella studenter
- reflekterar över och lägger fram förslag för hur universitetet i praktiken kan förbättra möjligheterna för internationell personal och internationella studenter att delta i universitetets verksamhet
- lägger fram förslag för att öka den internationella personalens och de internationella studenternas deltagande i beslutsfattandet vid universitetet
- reflekterar över hur universitetet bäst kan stärka sin ställning som ett internationellt universitet
- behandlar övriga frågor som gäller internationalisering och som är av betydelse för arbetsgruppen.
3. Underarbetsgruppen för kommunikation
- reflekterar över hur kanalerna för universitetets interna kommunikation kan förtydligas och hur kanalernas tillgänglighet och användbarhet kan underlättas
- reflekterar över sätt att förtydliga det språk som används i kommunikationskanalerna och som ökar kommunikationen på tre språk i enlighet med språkprinciperna
- reflekterar över metoder som bidrar till att processerna för beredning av beslut ska vara transparenta och lättillgängliga för alla vid universitetet
- reflekterar över sätt att öka möjligheterna för alla vid universitetet att påverka beslutsfattandet i beredningsskedet.
Underarbetsgrupperna utför arbetet mellan den 15 april och den 15 augusti.
Tankar, frågor, kommentarer? Diskutera nyheten på Flamma.
Foto: Bea Karlstedt