Publikationen Omakuvia opettajuudesta utforskar vägen till att bli lärare
Vad innebär det att vara lärare? Vilken betydelse har barndomsupplevelser och uppväxtmiljöer för hur lärarskap formas?
Den nya publikationen Omakuvia opettajuudesta erbjuder en djupgående inblick i de här frågorna och utforskar hur vi kan få kunskap om lärarskap och vad olika forskningsmetoder visar om lärarskapets mångfald. Boken uppmuntrar lärarstudenter att reflektera över både personligt och samhälleligt viktiga frågor och att utforska vägen till lärarskap under sin utbildning.
Boken syftar till att skapa en dialog där den kunskap, de färdigheter och den förståelse som forskningen ger, flätas samman med upplevda erfarenheter i olika tillväxt- och lärmiljöer. Författarna till boken är lärare, forskare och lärarutbildare som delar med sig av berättelser och personliga erfarenheter av att utvecklas till och som lärare. Boken berikas också med visuellt berättande och metodkapitel där läsaren får inblick i olika sätt att forska om lärarskap.
Omakuvia opettajuudesta är särskilt riktad till lärarstudenter och professionella inom utbildning som vill fördjupa sin förståelse för lärarskap. Publikationen finns för nävarande på finska.