HELSINKIUNI HELP öppnas i november och är ett svar på universitetets innerligaste önskan: en tjänst som hjälper till med alla typer av frågor
Det är en spännande tid vid universitetet just nu: Vi kommer att få en helt ny tjänst där du kan fråga vad som helst om studierna och universitetet.
När HelsinkiUni Help -tjänsten införs kan du glömma alla tiotals e-postadresser för olika tjänster. Du kan kontakta HelsinkiUni Help oberoende av vad ditt ärende gäller. Vi strävar efter att hitta en lösning på din fråga vad den än gäller tillsammans med andra experter på stöd- och rådgivningstjänster vid universitetet.
I början införs en digital tjänst, nästa år även fysiska serviceställen
Även om artificiell intelligens delvis används för att genomföra tjänsten, är det alltid en människa som ger rådgivning vid HelsinkiUni Help. Det är alltså inte fråga om en bott, utan ett nytt och mer enkelt sätt att nå experterna inom stödtjänsterna.
I HelsinkiUni Helps digitala tjänst kan du
- söka innehåll bland alla universitetets stora nättjänster med hjälp av en enda sökfunktion
- chatta med HelsinkiUni Helps experter varje vardag kl. 9–15
- lämna en servicebegäran och i framtiden även följa hur den framskrider.
HelsinkiUni Help öppnas den 27.11.2025. När tjänsten har öppnats hittar du den alltid i Studietjänstens och Flammas övre kant och på adressen uni-help.helsinki.fi.
Från slutet av november kan du också skicka vanlig e-post till HelsinkiUni Help på adressen uni-help@helsinki.fi.
Utöver den digitala tjänsten kan du träffa oss ansikte mot ansikte: På alla campus kommer det att finnas HelsinkiUni Help -serviceställen som du kan besöka när du behöver personlig service.
Serviceställena öppnas stegvis: det första är Centrumcampus serviceställe i Kajsahuset.
Vid HelsinkiUni Help får du hjälp med alla vardagliga problem
Vid HelsinkiUni Help kan du på riktigt fråga vad som helst. Som student får du via HelsinkiUni Help råd när det gäller till exempel följande:
- Studierätten och läsårsanmälan
- Användningen av Sisu
- Språk- och kommunikationsstudier
- Olika intyg och signering av dokument
- Utexaminering
- Övriga frågor som gäller studierna: Om vi inte själva har svaret, hittar vi en lösning och rätt stöd för dig.
För att säkerställa ett bra dataskydd behandlas frågor som gäller individuella arrangemang i studierna på en separat adress, specialneeds@helsinki.fi.s. Vid HelsinkiUni Help får du ändå allmän rådgivning om individuella arrangemang.
Hur påverkar HelsinkiUni Help andra tjänster?
HelsinkiUni Help kompletterar universitetets rådgivnings- och anvisningstjänster: Till exempel Instruktioner för studerande finns till ditt förfogande precis som tidigare, men om du inte hittar ett svar på ditt problem kan du enkelt gå vidare till HelsinkiUni Help.
IT-Helpdesk har även i fortsättningen en egen serviceadress och chatt. HelsinkiUni Help och IT-Helpdesk kommer dock att ha ett nära samarbete. Om du frågar HelsinkiUni Help om något som sköts av IT-Helpdesk, styr vi din fråga smidigt vidare till IT-Helpdesk.
Studentrådgivningen i Kajsahuset och studentrådgivningen vid öppna universitetet kommer i fortsättningen att vara en del av HelsinkiUni Help. Samtidigt kommer det att ske små ändringar i tjänsterna: Zoom- och telefonservicen som har varit öppen en dag i veckan tas ur bruk, eftersom HelsinkiUni Helps chatt i fortsättningen kommer att erbjuda rådgivning varje vardag.
I samband med ändringen kommer studentrådgivningens bekanta serviceadress studentinfo@helsinki.fi och flera andra serviceadresser att tas ur bruk. Skickade du meddelande till en serviceadress som kommer att tas ur bruk? Oroa dig inte: Ditt meddelande försvinner inte, utan vidarebefordras automatiskt till HelsinkiUni Help.
Kom och bekanta dig med den nya tjänsten – vi bjuder på kaffe, bulle och universitetets tygkassar
I början av december kommer HelsinkiUni Help synas också på campusen: vi ordnar en campusturné 3–11.12, där du kan träffa HelsinkiUni Helps arbetare, dela tankar och testa den nya tjänsten. Testningen tar bara några minuter av din tid. Vi belönar alla som provar tjänsten med kaffe och bulle, som kan lösas in på Unicafe. Det finns också lite sött och universitetets tygkassar.
Turnén stannar på följande campus:
- 4.12. Gumtäkt, Physicums lobby kl. 11–15
- 5.12. Vik, Infocenter Koronas lobby kl. 11–15
- 8.12. Centrumcampus, Siltavuorenpenger, Minervatorgets lobby kl. 11–15
- 9.12. Centrumcampus, Porthanias lobby kl. 11–15
- 10.12. Centrumcampus, Kajsahusets lobby kl. 11–15
- 11.12. Mejlans, Biomedicum 1:s lobby kl. 11–15
Funderar du över något?
Vi informerar mer om HelsinkiUni Help under de kommande veckorna. Följ alltså universitetets kanaler och delta i den spännande väntan på ankomsten av den nya tjänsten.
Om du redan nu har frågor om införandet av HelsinkiUni Help kan du kontakta studentrådgivningen i Kajsahuset på adressen studentinfo@helsinki.fi.
Bild: Veikko Somerpuro (Helsingfors universitet)