Korta avbrott i trådlösa nätverk i Centrumcampus och Campus Mejlans den 22.4.2024 kl. 13–15 – inloggningen till eduroam kommer att förändras
Det kommer att inträffa korta användningsavbrott i inloggningen i nätverken och i de trådlösa anslutningarna (eduroam, HelsinkiUni och HelsinkiUni Guest) på Centrumcampus och Campus Mejlans måndagen den 22.4.2024 kl. 13–15. Avbrotten beror på att de inloggningstjänster som används i universitetets trådlösa nät och VPN-anslutningar förnyas.
Obs!
I och med förnyelsen av inloggningstjänsterna kommer du i framtiden endast att kunna logga in på eduroam-anslutningen med hela ditt användarnamn med @helsinki.fi-ändelsen (t.ex. rkeskiva@helsinki.fi)! Om du tidigare har loggat in på eduroam med endast ditt korta användarnamn (t.ex. rkeskiva) måste du hämta din eduroam-inställningsprofil igen. Du kan också hämta en ny eduroam-profil om du inte är säker på vilket användarnamn du har loggat in på eduroam med.
Gör på följande sätt:
- Ladda ner eduroam-installationsprofilen från Geteduroam-webbplatsen
- Logga in på eduroam med ditt användarnamn med ändelsen @helsinki.fi (t.ex. rkeskiva@helsinki.fi)
- Läs eduroam-instruktionerna för Mac-enheter
- Läs eduroam-instruktionerna för Cubbli i Cubbli wiki (endast på engelska)
- Läs eduroam-instruktionerna för Windows-hemdatorer
För att minimera avbrott i ditt arbete rekommenderar vi att du får nya eduroam-profilinställningar och ansluter till universitetets trådlösa nätverk (HelsinkiUni, HelsinkiUni Guest och eduroam) innan tjänsten avbryts.
Om du behöver hjälp, vänligen kontakta IT Helpdesk:
- Chatt (vardagar 9–15, chatbot 24/7): helsinki.fi/helpdesk
- Tfn: 029 41 55555 (vard. 9–15, lna/msa)
- E-post: helpdesk@helsinki.fi
Vi beklagar besväret som avbrottet orsakar – tack för ditt tålamod under underhållet!