Lärare och studenter skapar utbildningsprogrammets identitet tillsammans – ansök om att bli studentrepresentant senast 14.10!
Vill du utveckla verksamheten i ditt utbildningsprogram? Tycker du att studenternas röster inte hörs tillräckligt i starkt beslutsfattandet? Nu har du chansen att påverka: vi söker nya studentrepresentanter till ledningsgrupperna för alla kandidat- och magisterprogram. Ansökan är öppen 16.9–14.10.2024.
Som studentrepresentant påverkar du konkret verksamheten i ditt utbildningsprogram och för fram studenternas idéer och mål. Uppgiften ger dig också studiepoäng och erfarenheter som du kan ha nytta av i yrkeslivet.
Du behöver inte ha några särskilda kunskaper – det viktigaste är att du är motiverad. Vi bad sex ledare för utbildningsprogrammen berätta varför studentrepresentanter är så viktiga och varför just du ska söka!
Studenternas röst i utbildningsprogrammet
Studentrepresentantens viktigaste roll är att föra fram studenternas tankar och perspektiv i utbildningsprogrammets ledningsgrupp. Inom utbildningsprogrammen finns det ett stort intresse att höra vad studenterna förväntar sig av programmet.
– Studentrepresentanternas roll är mycket viktig. Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara att leda ett utbildningsprogram utan studentrepresentanter, säger Sonja Amadae, ledare för magisterprogrammet Global Politics and Communications.
Amadae får medhåll av Petteri Muukkonen, ledare för magisterprogrammet i urbana studier och planering:
– Tillsammans skapar forskare, lärare och studenter en vision om utbildningsprogrammets identitet, mål och innehåll. Alla parters åsikter är viktiga när programmet planeras.
Aktiv informationsförmedling i båda riktningarna
Studentmedlemmarna representerar inte bara sig själva i ledningsgruppen, utan alla studenter i programmet. Det går oftast till så att representanterna samlar in önskemål och respons från andra studenter innan ledningsgruppen möts.
– Det har varit till stor nytta. Ofta när man tittar på saker ur en lärares eller ur förvaltningens synvinkel kan man helt enkelt missa något, säger Leena Rantamäki-Lahtinen, ledare för magisterprogrammet i lantbruks-, miljö- och naturresursekonomi.
På mötenas föredragningslistor finns alltid rum för studentrepresentanternas ärenden, så att deras röster säkert blir hörda.
– I början av mötena har vi alltid avsatt tid för aktuella frågor som studenterna vill ta upp, säger Anna Henning, ansvarig för kandidatprogrammet i samhällsvetenskaper.
– Och naturligtvis ber vi om studenternas åsikter även i andra ärenden.
Ledarna påpekar att studentrepresentanterna också är viktiga för informationsförmedlingen till studenterna.
– Studentrepresentanten fungerar som en förmedlare mellan studenterna och programmet, sammanfattar Petteri Muukkonen.
Konkreta förändringar till studenternas fördel
Studentrepresentanterna har åstadkommit förändringar i utbildningsprogrammen som syns i alla studenters vardag. I magisterprogrammet i litteraturvetenskap har till exempel kursernas scheman justerats utifrån studentrepresentantens respons.
– En studentmedlem sade i ledningsgruppen att det finns problem med schemaläggningen av kurserna. Studenterna upplevde att undervisningen var för koncentrerad till våren och att det inte fanns tillräckligt med kurser på magisternivå på hösten, säger programmets ledare Kai Mikkonen.
Också i magisterprogrammet i lantbruks-, miljö- och naturresursekonomi har studenterna konkret påverkat utbildningsprogrammet.
– Under planeringsprocessen märks det inte nödvändigtvis om något saknas eller om kurser överlappar varandra. Därför är det viktigt att vi får information från studenterna om hur deras scheman fungerar i praktiken, säger Leena Rantamäki-Lahtinen.
Studentrepresentanterna för magisterprogrammet i urbana studier och planering har aktivt utvecklat multifunktionsutrymmet Urbarium i Porthania.
– Det har stärkt gruppbildningen och gruppidentiteten, vilket är särskilt bra eftersom ungefär hälften av studenterna är internationella studenter, säger Petteri Muukkonen.
En bra studentrepresentant är aktiv och engagerad
Alla ledare förväntar sig att studentrepresentanterna ska ha ett aktivt och nyfiket förhållningssätt till uppgiften.
– Man behöver inte vara aktiv i en organisation, men ett aktivt förhållningssätt till andra studenter är viktigt, understryker Leena Rantamäki-Lahtinen.
Det är också viktigt att vara engagerad i ledningsgruppens arbete. Det innebär till exempel att regelbundet delta i möten, sätta sig in i materialet i förväg och att aktivt delta i debatten.
– Det är bra om en student vågar diskutera och ta upp frågor framför lärarna. Men alla växer naturligtvis i sin uppgift, uppmuntrar Anna Henning.
Även om det kan kännas pirrigt i början påminner ledarna om att studenterna är likvärdiga medlemmar i ledningsgrupperna och att deras röster är lika viktiga som de andra ledamöternas.
– Den första blygheten släpper när man vet att ledningsgruppen verkligen vill lyssna på ens åsikter, säger Mikko Ketola, ledare för magisterprogrammet i teologi och religionsvetenskap.
Studiepoäng och viktig arbetslivserfarenhet
En studentrepresentant får också själv ut mycket ut av sitt arbete. Förutom studiepoäng ger uppgiften en överblick över universitetets verksamhet samt nyttiga erfarenheter och nätverk.
– Det här är en utmärkt chans för en student som intresserar sig för hur en fakultet och utbildningsprogrammen fungerar. Inte ens en praktikant får lika stor inblick i utbildningsprogrammets verksamhet, säger Sonja Amadae.
Arbetet i en ledningsgrupp lär ut de grundläggande färdigheterna för akademiskt arbete: mötesteknik, utvärdering, debatt och utveckling av undervisningen. Studenten blir också bekant med fakulteternas lärare och den övriga personalen.
– Att vara studentrepresentant visar på en viss typ av aktivitet och ansvar, reflekterar Petteri Muukkonen.
– Om studenten senare kan berätta om sin insats till exempel vid en arbetsansökan, är det säkert en fördel.
Studentrepresentantens uppgift i ett nötskal
- Mandatperioden för en studentrepresentant är två år. De nya representanterna inleder sitt arbete 1.1.2025.
- Representanten deltar i och förbereder sig för mötena i utbildningsprogrammets ledningsgrupp. Uppdraget går bra att sköta vid sidan av studierna och kan ge 1 studiepoäng per kalenderår. Under 2025 kommer vi även att införa mötesarvoden för studentrepresentanter i ledningsgrupperna.
- Som representant deltar du i att bereda undervisningsplanen, urvalskriterierna och andra uppgifter som hör till utbildningsprogrammets ledningsgrupp.
- Låter det pirrigt? Ingen fara – du får handledning, där du får bekanta dig med universitetets verksamhet och får tips om hur du håller kontakten med de studenter du representerar.
- Målet är att hitta två ordinarie medlemmar och två ersättare till ledningsgruppen för varje program. Totalt finns det nästan 700 studentrepresentanter i universitetets olika förvaltningsorgan – så du är inte ensam.
- Ledningsgruppernas verksamhet främjar inkludering och likabehandling och det finns en strävan att rekrytera studenter med olika bakgrund. En urvalskommitté, som består av studenter vid din fakultet, föreslår vilka representanter som ska väljas till varje program.
Ansökningsanvisningar, mer information och svar på de vanligaste frågorna finns på Studentkåren HUS webbplats. Lämna in din ansökan senast 14.10.2024 och kom med och påverka!
Bild: Joel Grandell (University of Helsinki)