Nöjdheten med Studietjänsten ökade under 2024 – tack för din feedback!

Studietjänsten öppen på en bärbar dator i Campusbiblioteket i Vik.
Meddelande 29.1.2025

(Översatt med hjälp av DeepL)

930 studerande svarade på 2024 års användarenkät för Studietjänsten (studies.helsinki.fi). Nöjdheten med tjänsten ökade något jämfört med föregående år: svararna gav tjänsten vitsordet 3,73/5 jämfört med 3,34/5 året innan.

Tjänsten fick beröm för att den ger omfattande och aktuell information. Samtidigt upplevdes den stora informationsmängden av många som en utmaning: det är ibland svårt att hitta den information man söker.

Även tjänstens användbarhet delade åsikterna: respondenterna var ganska jämnt fördelade mellan att tycka att tjänsten var tydlig och lätt att använda och att tycka att den var förvirrande och svår att navigera i. Användningen av instruktioner försvårades av överdrivet många länkar, cirkulära länkar och ibland fragmenterad information.

Grundligheten i kurssökningen uppskattades och sökningen ansågs vara mer användarvänlig än Sisu. Å andra sidan upplevde många att kursinformationen var ofullständig och att det var svårt att hitta aktuell information.

Svaren framhävde nyttan av Studietjänsten som en ingång till andra tjänster: den samlar den vägledning, de tjänster och de verktyg som behövs under studierna under en och samma adress som är lätt att hitta. Å andra sidan uppfattade vissa respondenter inte Studietjänsten som en enda tjänst eller identifierade dess roll vid sidan av till exempel Sisu.

Under 2025 kommer tjänsten att genomgå en rad reformer som syftar till att ta itu med de största utmaningarna. Kurssökfunktionen kommer att förbättras och möjligheten att bläddra bland de kurser som erbjuds inom det egna programmet kommer att införas som en del av den allmänna kurssökningen istället för en separat sökfunktion. Informationsöverföringen mellan Sisu och kurssidorna kommer också att förbättras.

Mindre viktig och duplicerad information kommer att tas bort från instruktionerna för att göra det lättare att hitta den viktigaste informationen i massan. Arbete pågår också med nya, användargruppsspecifika landningssidor för instruktionerna - syftet är att göra det lättare att hitta anvisningar och aktuell information för den egna målgruppen. Cirkulära länkar ska minskas genom att öka utbildningen för uppdaterare och genom att auditera det mest populära innehållet.

Under 2024 genererades 11,5 miljoner visningar av innehåll på Studietjänsten. Det mest visade innehållet var studieanvisningarna och kurssidorna.

Bild: Anniina Sjöblom (Helsingfors universitet)