Serendip tar lärandet till en virtuell verklighet med hjälp av artificiell intelligens
Lösningar på hållbarhetsproblem kan uppkomma genom oväntade samband och innovationer.
Helsingfors universitet har utvecklat ett alldeles nytt sätt att lära sig om hållbarhet. Det handlar om en AI-baserad virtuell verklighet, Serendip, där studenterna löser hållbarhetsproblem. Serendip är en del av universitetets projekt Global Campus.
I Serendips värld får studenterna möjlighet att bege sig ut på äventyr i fantastiska virtuella landskap, ända från skogarna i norr till ökenlandskap, havets djup och regnskogar. I det första avsnittet bekantar sig studenterna bland annat med skogsbruk, skogsekologi och urfolksfrågor.
Studenterna bekantar sig med hållbarhetsfrågor ur många olika vetenskapers perspektiv och gör uppgifter tillsammans med virtuella karaktärer. De lär sig identifiera och göra samband mellan olika faktorer som påverkar hållbarhet samt utformar en framtidsvision tillsammans med AI utgående från sina värderingar.
– Var och en av oss har en egen roll när det gäller att bygga en hållbar framtid. Vi hoppas att Serendip ska hjälpa studenterna hitta sina egna sätt att arbeta för en mer hållbar värld, säger Ulla Hemminki-Reijonen som ansvarar för projektet.
Gränsöverskridande samarbete en av Serendips hörnstenar
Den virtuella lärmiljön är ett samarbete mellan flera olika vetenskaper. Läraren för universitetets gemensamma hållbarhetskurs, universitetslektor Rami Ratvio, har varit ett stort stöd. Det första avsnittet har tillkommit genom insatser av experter från olika fakulteter, bland annat inom skogsvetenskap, hållbarhetsvetenskap, pedagogik och kulturforskning.
– Det är absolut nödvändigt att öka medvetenheten om klimatförändringarnas effekter på urfolkens kulturer. Att studenterna får möjlighet att virtuellt leva ett ögonblick i vårt samhälle bidrar förhoppningsvis till en dialog som främjar förståelse och hållbarhet, säger forskardoktorn i urfolksforskning Outi Laiti som själv är same.
Outi Laiti har specialiserat sig på samisk spelforskning och varit med och utformat Serendipspelets avsnitt om urfolksperspektiv.
Varje karaktär i spelet har utformats noga och gjorts så realistisk som möjligt. Hemminki-Reijonen berättar att till exempel skogsägarkaraktären har utformats tillsammans med forskare inom skogsvetenskap så att det som karaktären berättar och oroar sig för ska vara aktuellt och sanningsenligt.
Professor Pasi Puttonen från avdelningen för skogsvetenskaper har varit med och utvecklat spelets första avsnitt.
– Det är häpnadsväckande, nyskapande och visionärt vad man kan tillföra undervisningen i skogsvetenskap med hjälp av artificiell intelligens. Jag har intervjuat finländska skogsägare i tiotals år men det här var första gången jag fick prata med en AI-genererad skogsägare. Den artificiella intelligensen har kunnat tränas för den här uppgiften så att resultatet är mycket realistiskt. Månne AI hade kunnat förutspå att forskningsprojektet Skogsägare 2020 och de skogsägarprofiler som skapades i det projektet någonsin skulle utnyttjas på ett så unikt sätt som här?
Studenterna starkt engagerade i utvecklingsarbetet
Serendips första avsnitt ”Boreal forest” publiceras hösten 2024. Det kommer tre andra avsnitt med hållbarhetstema som handlar om havet, öknen och regnskogen. Studenterna kan få studiepoäng för kursen.
Studenternas insats vid utvecklingen av Serendip har varit stor. I projektteamet medverkar många studenter och därutöver har man samarbetat bland annat med studentkårens miljöutskott. Hemminki-Reijonen säger att utan den omfattande insatsen från studenterna skulle spelet sakna många viktiga aspekter och innehåll som engagerar studenterna.
Letizia Pandini studerar hållbarhetsvetenskap, och som medlem av Serendip-teamet har hon deltagit i att utveckla spelet. Hon har upplevt uppdraget som stimulerande och berikande. Hon gläder sig särskilt åt att hållbarhetsspelet snart är klart och tillgängligt så att alla kan ha glädje av det.
– Jag har kunnat tillämpa min kunskap inom hållbarhetsvetenskap på konkreta saker och ägna mig åt kreativt systemtänkande. Det har varit fint att se mina idéer få liv i en virtuell miljö.
Serendip har haft framgång i internationella tävlingar
Hållbarhetsspelet har redan väckt stort intresse utanför universitetet, även internationellt. Spelet passar till exempel bra som personalutbildning för den som vill få aktuell forskningsbaserad information om hållbarhetsutmaningar.
I april 2024 tävlar Serendip om segern i en av Europas största XR-tävlingar. Spelet är på finalplats i kategorin XR for a cause. Tidigare utsågs spelet till finalist i den nordiska tävlingen om årets bästa XR-programprototyp och till finalist i den globala kategorin Hamar UNESCO City of Media Awards.
Bakgrund
- Serendip är en del av universitetets projekt Global Campus.
- Serendip företräder ett innovativt synsätt på undervisningsteknologi och söker djärva lösningar.
- Det mångvetenskapliga och internationella projektteamet hjälper lärare att i sin undervisning experimentera med artificiell intelligens och utvidgad verklighet (XR) genom att tillsammans med universitetets studenter, lärare och forskare utveckla undervisningsteknologiska lösningar på befintliga behov.
- Namnet Serendip kommer från en gammal persisk saga om tre prinsar av Serendip som av en slump gör lyckosamma upptäckter utan att leta efter dem.
- Serendip-projektet bygger på strategin ”serendipitous learning”, enligt vilken lösningar på hållbarhetsutmaningar kan uppstå genom oväntade samband och innovationer.