Universitetet avstår från att använda meddelandetjänsten X i slutet av januari
Universitetets kommunikation har beslutat att sluta kommunicera på den sociala mediekanalen X (f.d. Twitter) via universitetets huvudkonton för kommunikation från och med 1.2.2025 (kontot University of Helsinki, fakulteternas konton, Tankehörnans konto).
Universitetets X-konton har redan länge nått allt färre, och synlighet har främst fåtts genom puffar.
– X fungerar inte längre i det syfte som vi använt det i: att sprida universitetets information till de målgrupper som vi önskar. Till exempel i Linkedin får våra inlägg för närvarande betydligt mer synlighet, säger kommunikationsdirektör Taina Kyllönen.
En annan orsak är att diskussionskulturen i X har förändrats.
– Vi vill inte främja en konfliktinriktad diskussionskultur som strider mot våra värderingar, och vi vill inte heller med våra inlägg utsätta våra forskare för orimliga attacker, säger Kyllönen.
Kommunikationen fortsätter i andra kanaler i sociala medier och även nya kanaler testas. För universitetet har skapats kontot University of Helsinki i kanalen BlueSky och dess effektivitet som kommunikationsmedel testas.
Kommunikationen följer aktivt utvecklingen i de olika sociala mediekanalerna. Den senaste tiden har Facebook gett den överlägset största synligheten åt vetenskapligt innehåll, och delningen av innehåll utvecklas också på Instagram. Till studenter och sökande kommunicerar universitetet via Instagram och Tiktok, till bland annat samarbetspartner och potentiella arbetssökande i Linkedin. Fakulteterna använder sina egna Facebook-konton.
Universitetets kommunikation uppmuntrar enskilda forskare och forskningsgrupper att fortfarande välja sina kanaler beroende på var de upplever att de bäst når de personer som är relevanta för dem. Detta varierar till exempel mellan olika vetenskapsområden och beroende på om målet är att kommunicera till andra forskare eller till allmänheten.
Tankar, frågor, kommentarer? Diskutera nyheten på Flamma.