Universitetsmedlemmarna berättar: Så här främjar vi målen för hållbar utveckling
Universitetet firar årsdagen för Förenta nationernas mål för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals, SDG) den 25 september genom att delta i en global flaggningskampanj. SDG-flaggor hissas på universitetets fyra campus. Flaggningen symboliserar att universitetet starkt har förbundit sig till att främja FN:s mål för hållbar utveckling.
Hur syns främjandet av målen för hållbar utveckling i universitetets vardag?
I enlighet med vår strategi har vi förbundit oss att främja alla FN:s 17 mål för hållbar utveckling. I vårt program för hållbarhet och ansvar har vi fastställt att vi under perioden 2022–2024 särskilt främjar följande mål: god utbildning för alla (mål 4), hållbar industri, innovationer och infrastruktur (mål 9), bekämpa klimatförändringarna (mål 13) samt genomförande och globalt partnerskap (mål 17).
Vi arbetar varje dag för målen för hållbar utveckling både i forskning, undervisning, samverkan med samhället och våra vardagliga gärningar.
Universitetets studenter och anställda berättar hur främjandet av målen för hållbar utveckling konkret syns i vår verksamhet.
SDG 4: God utbildning för alla
Pedagogiska fakultetens kurs Hållbarhetspedagogik erbjuder alla blivande lärare kompetens i ämnet. Kursen betonar ett pedagogiskt perspektiv inom hållbarhet.
– Det sägs att barn och unga är framtiden, men det är också de blivande lärarna. I lärarutbildningen är det mycket viktigt att den blivande läraren får färdigheter att själv personligen behandla och bemöta frågor kring hållbarhet och fundera över hur det lönar sig att lära ut ämnet: vilken slags pedagogik möjliggör hållbarhetstänkande, bearbetande av miljökänslor, handlingar och påverkan samt nya lösningar, konstaterar universitetslektor Arja Kaasinen.
– En ny lärare som utvecklat god kompetens i hållbarhetspedagogik kan både reflektera och agera i situationer där det behövs kunskap och färdigheter i fråga om till exempel en hållbar livsstil, mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan könen, en kultur av fred och våldsfrihet och andra delområden inom hållbar utveckling som nämnts i programmet Agenda 2030.
SDG 9: Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Campus Forest Garden är ett projekt som fått stöd av universitetets Gnista-finansiering och som går ut på att förvandla den sällan använda gräsmattan vid Campus Vik till ett grönområde. En skogsträdgård planterades intill Biocenter 3 i maj 2024 med hjälp av frivilliga studenter och anställda från universitetet.
– Urbanisering är en stark global trend. Också i Finland bor mer än 70 procent av befolkningen i städerna. Städerna använder också största delen av jordklotets energi och förorsakar en betydande del av de globala utsläppen. Därför är typen av infrastruktur som utvecklas i städerna mycket viktig, konstaterar Santeri Tuovila, som deltar i genomförandet av projektet Campus Forest Garden.
– Skogsträdgårdar kan vara en innovativ lösning i stadsområden för att främja en ren övergång. De är ett sätt att gå från betong och asfalt till att värdesätta marken, växterna och biodiversiteten i städernas infrastruktur. Vetenskapen har redan bevisat att nära kontakt med naturen förebygger autoimmuna sjukdomar samt psykisk ohälsa hos människor och djur. Hälsa är ett delområde i fråga om nyttorna med en grön infrastruktur.
Skogsträdgårdarna stöder den biologiska mångfalden och kan binda kol till marken. Samtidigt kan de svara på städernas utmaningar genom att lindra temperaturväxlingar och binda dagvatten.
– Genom att genomföra fler naturbaserade lösningar i gråa stadsområden kan vi också stötta och inspirera stadsborna och universitetsmedlemmarna i att sköta sina närområden genom att föregå med exempel med vetenskapens kraft.
SDG 13: Bekämpa klimatförändringarna
Studentkårens miljöutskott är öppet för alla medlemmar i Helsingfors universitets studentkår. Utskottet ordnar evenemang och kampanjer och främjar hållbara värderingar bland studenterna. Därutöver deltar utskottet i uppdateringen av universitetets och studentkårens planer för hållbar utveckling.
– Vårt mål är att öka studenternas klimatmedvetenhet och uppmuntra dem till miljövänlighet, sammanfattar miljöutskottets ordförande Petri Seppä.
Under evenemanget Vegan Crawl som ordnas av miljöutskottet får studenterna bekanta sig med Helsingfors veganrestauranger. Climate Fresk-workshopparna erbjuder aktuell, forskningsbaserad information om faktorer som inverkar på klimatförändringen.
– I kärnan av verksamheten står samarbete och en positiv inställning – en hållbarhetsomställning uppnås i kontakt till naturen och andra människor.
SDG 17: Genomförande och globalt partnerskap
Una Europa är en allians mellan 11 europeiska universitet, vars mål är att skapa en genuint europeisk miljö mellan universiteten. Sammanslutningen förenar en del av Europas ledande forskningsuniversitet för att bedriva samarbete inom initiativ kring utbildning, forskning och samhällspåverkan.
– I kärnan av Una Europa står tron på att förändring bäst uppnås genom samarbete. Målen för hållbar utveckling hjälper att formulera målen för vår allians och de förändringar inom forskning, utbildning och samhälle som vi eftersträvar, betonar Melissa Plath, projektchef för projektet Una.Futura.
Una Europas vision om studentorienterad undervisning och inlärning för fram lärarnas och studenternas roll i fråga om att förstå globala utmaningar. Una Europas fokusområde One Health undersöker kontakterna mellan människor, djur, andra organismer och miljön för att vi bättre ska kunna förstå komplexiteten av stora hälsoutmaningar. Una Europas hållbarhetsarbetsgrupp har utvecklat konkreta mål för att förbättra hållbarheten i samarbetet mellan universiteten och det interna samarbetet vid universiteten. Inom projektet Unavex samarbetar Una Europa med alliansens medlemmar och afrikanska institutioner för att erbjuda virtuella, tillgängliga utbildningsmöjligheter med fokus på hållbarhet.
– Una Europa förstår att de enskilda insatserna från den mångformiga skaran av intressentgrupper är av avgörande betydelse för att uppnå alliansens ambitiösa mål. Tillsammans främjar vi genomförandet av mål 17, Genomförande och globalt partnerskap, säger Melissa Plath.
Målen för hållbar utveckling har betydelse
För universiteten ger målen för hållbar utveckling en tydlig och omfattande referensram, som hjälper att styra arbetet och målen för hållbar utveckling på universitetsnivå.
Målen för hållbar utveckling har dock också kritiserats bland annat på grund av sitt stora antal, sin komplexitet och bristerna i uppföljningssystemen.
Mellanutvärderingen av hur målen för hållbar utveckling (SDG) framskrider avslöjar att det på global nivå endast är 15 procent av målen som verkar uppfyllas inom den utsatta tidsfristen år 2030. Nästan hälften (48 %) av målen avviker i betydande eller måttlig mån från den önskade utvecklingen, och mer än en tredjedel (37 %) har inte framskridit alls, eller har till och med uppvisat en tillbakagång jämfört med utgångsnivån år 2015.
Detta understryker att världen behöver mer ambitiösa handlingar för att målen för hållbar utveckling ska uppnås globalt.
SDG-flaggningsdag
SDG-flaggningsdagen är en del av den globala kampanjen som årligen ordnas på årsdagen för FN:s mål för hållbar utveckling. År 2024 är flaggningsdagen 25.9.
Genom att hissa flaggorna för hållbar utveckling uttrycker vi att vi förbundit oss till målen för hållbar utveckling.
Läs mer om FN:s mål för hållbar utveckling
Bild: Stock Images by Adobe