Hae Satakieli-mentoriksi!

Kuuluu teemoihin:

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Haluatko tulla mukaan inspiroimaan eri taustoista tulevia lapsia tähtäämään korkeakouluopintoihin? Satakieli-mentorina toimit alakouluikäisen lapsen mentorina ja tuet häntä koulupolullaan, joka avullasi voi johtaa korkeakouluopintoihin saakka. 

Mentorina pääset kehittämään viestintä- ja ongelmanratkaisutaitojasi, sekä saat mahdollisuuden tavata uusia ihmisiä. Ohjelma tarjoaa viisi opintopistettä, palkkion sekä monia ainutlaatuisia kokemuksia. Mentorointiohjelma on ruotsinkielinen ja voit hakea mentoriksi, jos sinulla on riittävä ruotsin kielen taito (oma arvio riittää). 

Hakuaika lukuvuodelle 2025-2026 on päättynyt. Onnea kaikille valituille mentoreille! 

Mikä on Satakieli?

Mentorointiohjelma Satakieli yhdistää korkeakouluopiskelijat Helsingissä asuviin 9–12-vuotiaisiin lapsiin. Mentori ja lapsi tapaavat kerran viikossa muutaman tunnin ajan ja tekevät yhdessä aktiviteetteja, joista he pitävät.

Mentoroinnin tavoite 

  • Lapsi saa mahdollisuuden kehittää ja vahvistaa itsetuntoaan ja tutustua korkeakoulutaustaiseen aikuiseen. Satakielen kohderyhmiä ovat lapset, joiden perheenjäsenillä ei ole korkeakoulutaustaa, sekä lapset, jotka eri syistä hyötyisivät turvallisesta aikuisesta esikuvasta arjessaan.
  • Mentorina saat tutustua lapseen, joka saattaa tulla erilaisesta taustasta kuin sinä. Saat nähdä Helsingin ja kaikki sen tarjoamat aktiviteetit lapsen silmin. Kehität myös taitoja kuten johtajuutta, ongelmanratkaisua ja sosiaalista vuorovaikutusta, mitkä täydentävät yliopistokoulutustasi.
  • Ohjelman avulla Helsingin yliopisto haluaa lisätä lasten ja nuorten kiinnostusta korkeakouluopintoja kohtaan, ja tukea eritaustaisten lasten opintopolkuja, jotka sinun avullasi voivat johtaa yliopistoon saakka! 

Kuuntele aiempien vuosien mentoreiden kokemuksia oikealla olevalla videolla! 

Satakieli on alun perin lähtöisin Malmön yliopistosta ja on levinnyt sieltä 24 eri korkeakouluun, muun muassa Suomessa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Ghanassa. 

Yhteistyökoulut 

Mentoroitavat lapset valitaan mukaan yhteistyökouluistamme: Nordsjö lågstadieskola, Botby grundskola, Staffansby lågstadieskola ja Hoplaxskolan. 

 

Kuka voi olla Satakieli-mentori ja mitä mentori saa?

Voit hakea mukaan jos olet korkeakouluopiskelija ja:

  • olet ilmoittautunut läsnäolevaksi Helsingin yliopistossa, Hankenissa, Arcadassa, Taideyliopistossa tai Aalto-yliopistossa
  • sinulla on riittävä ruotsin kielen taito (oma arvio riittää)
  • haluat toimia esikuvana ja tutustua Helsinkiin yhdessä 9–12-vuotiaan lapsen kanssa
  • olet kiinnostunut edistämään lapsen uteliaisuutta ja itseluottamusta sekä tukemaan hänen kielitaitojansa ja positiivista näkemystä koulutuksesta
  • haluat sitoutua viikoittaisiin tapaamisiin mentorilapsesi kanssa lukuvuoden lokakuusta toukokuuhun.

Arvostamme monimuotoisuutta mentoriemme joukossa. Toivomme hakijoita erilaisista taustoista, kuten eri-ikäisiä, eri sukupuolia olevia, vammaisia ihmisiä sekä eri kieli-, kulttuuri- tai muihin väestöryhmiin kuuluvia.Tällä hetkellä ruotsin kielen taitoiset korkeakouluopiskelijat voivat hakea ohjelmaan.

Mitä mentori saa?  

  • viisi opintopistettä (KSV-607 Satakieli, mentorointikurssi 5 op)
  • 400 euron palkkion (koko kauden ajalta)
  • työtodistuksen
  • koulutusta ja ohjausta mentoroinnista
  • kehität taitoja kuten johtajuutta, ongelmanratkaisua, joustavuutta ja sosiaalista vuorovaikutusta, mitkä täydentävät yliopistokoulutustasi. Näistä ominaisuuksista on hyötyä työelämässä alasta riippumatta.

Muut kuin Helsingin yliopiston opiskelijat 

Taideyliopistossa opiskeleva: voit ilmoittautua kurssille Avoimen yliopiston kautta. Ilmoittautumislinkki lähetetään mentorointiohjelmaan hyväksytyille. 

Aalto-yliopiston, Arcadan tai Hankenin opiskelija: voit ilmoittautua kurssille Sisun kautta kun sinut on hyväksytty mukaan ohjelmaan.

Tarkista kuitenkin esimerkiksi oman korkeakoulusi opintoneuvojalta tai ohjaajalta, että kurssista saadut opintopisteet hyväksytään tutkintoosi. 

Tarvittaessa voit olla yhteydessä Satakielen projektipäällikkö Richard Backmaniin.  

Koulutus ja ohjaus

Mentorointikauden aikana saat sekä koulutusta että ohjausta, jotka valmentavat sinua mentorin rooliin. 

Mentorointiin sisältyy kolme koulutuskertaa (2 h/koulutus). Ensimmäiset kaksi järjestetään syksyllä 2025, ja ne valmistavat sinut mentorointitehtävään. Kolmas ja viimeinen koulutus järjestetään keväällä 2026 ja se valmistaa sinut mentorointisuhteen päättämiseen. 

Koulutusten päivämäärät ovat seuraavat:

  • 08.10.2025 – Koulutus 1 klo 15.15–17.00 keskustakampuksella, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin.
  • 15.10.2025 – Koulutus 2 klo 15.15–17.00 keskustakampuksella, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Jos jokin päivämäärä ei sovi, koulutusta on mahdollista täydentää muulla tavoin.

Mentorointiin sisältyy kolme ohjauskertaa (1h/ohjaus). Ohjaukset järjestetään yksittäin ja pienryhmissä. Näiden lisäksi Satakielen ohjaajat tarjoavat tukea tarpeidesi mukaan koko mentorikautesi ajan.

Kaikki kolme koulutusta ja ohjauskertaa ovat pakollisia opintopisteiden saamiseksi.

 

Mitä tarkoittaa olla Satakieli-mentori?

Toimit mentorina 9–12-vuotiaalle Helsingissä asuvalle lapselle lokakuun lopusta toukokuun puoleen väliin. Tapaat mentorilapsesi kanssa kerran viikossa noin kaksi tuntia kerrallaan, ja te teette jotain mieluisaa yhdessä: voitte esimerkiksi vierailla museossa tai kirjastossa, urheilla, olla luonnossa, leipoa tai pelata pelejä. Saatte yhdessä päättää tapaamisten sisällön.

Satakieli järjestää myös yhteistä tekemistä kaikille mentoripareille. Mentoriparit ovat vierailleet museossa, käyneet teatterissa ja jääkiekko-ottelussa, sekä pelannet huonepakopeliä. 

Satakieli järjestää myös yhteisen alku- ja päätöstilaisuuden.

Esimerkki tapaamisesta (noin 2h/tapaaminen) 

  • Mentori ja lapsi/lapsen huoltaja ovat etukäteen sopineet viikoittaisen tapaamisajan ja -käytännön. Hyvä rutiini helpottaa ja säännöllinen tapaamisaika on hyvä sekä mentorille että lapselle.  
  • Mentori noutaa lapsen kotoa tai koulusta (useimmiten nuorempien lasten kanssa) tai tapaa sovitussa paikassa (vanhempien lasten kanssa).
  • Mentoripari tekee yhdessä jotain, esimerkiksi vierailee Luonnontieteellisessä museossa tunnin ajan. Sen jälkeen he syövät välipalaa kahvilassa ja keskustelevat vierailusta.
  • Sen jälkeen mentori saattaa lapsen kotiin tai metroon/bussiin, joka vie lapsen kotiin.

Mentoreiden kokemuksia

Kysyimme kaksi kysymystä aiempien vuosien mentoreilta Julia Westerholmilta (mentori 2022-2023), Joar Jénseniltä (mentori 2023-2024) ja Glory Söderströmiltä (mentori 2023-2024).

  1. Mitä mentorointi on antanut sinulle?

Joar: Konkreettisesti mentorointi on tuonut kontrastia matematiikan opintoihini. Lisäksi koen, että olen saanut harjoitella vuorovaikutustaitojani eri tavalla. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, olen pitänyt mentorointia palkitsevana, koska on ollut hienoa seurata mentorilapsen kehitystä mentoroinnin aikana sekä tehdä jotain hauskaa yhdessä joka viikko.

Julia: Olen oppinut paljon siitä, miten olla tekemisissä lapsen kanssa, jolla on täysin erilainen tausta kuin minulla. Olen myös oppinut joustavuutta ja enemmän Helsingistä. Lisäksi olen saanut harjoitella kommunikoimista ja olemme yhdessä miettineet, miten tapaamisemme olisivat mahdollisimman mukavia meille molemmille.

Glory: Satakieli-mentorointiohjelma on antanut minulle näkemyksen siitä, millaista on toimia esikuvana lapselle ammattiroolini (varhaiskasvatuksen opettaja) ulkopuolella. Vastuun kantaminen lapsesta on ollut sekä opettavaista että hauskaa.

2. Kerro lyhyesti onnistuneesta mentoritapaamisesta.

Julia: Menimme kissakahvilaan, koska lapsi oli maininnut, että kissat ovat hänen lempieläimensä. Kahvilassa ollessaan mentorilapseni oli varovainen ja hieman ujo kissojen kanssa. Kävi ilmi, että lapsi ei ollut tottunut olemaan kissojen kanssa. Sain siis olla mukana ainutlaatuisessa kokemuksessa, kun hän uskalsi silittää kissaa ja kuinka iloisia me molemmat olimme siitä!

Joar: Kerran vierailimme Annantalossa, ja se oli yllättävän onnistunut tapaaminen. Siellä oli näyttely nimeltä "Ihmeellinen kone - Näyttely liikkeestä ja vuorovaikutuksesta", jossa oli teos, johon saattoi laittaa lasikuulia ja seurata niiden reittiä. Jotta teoksen saattoi kokea, meidän täytyi tehdä yhteistyötä, kun kuulat laitettiin sisään toiselta puolelta ja näimme, mitä tapahtui toiselta puolelta.

Glory: Tapasimme kerran viisi pientä koiranpentua, joka oli todella onnistunut tapaaminen. Eläimillä on kyky herättää iloa sekä suurissa että pienissä. Kun istuimme ja leikimme pentujen kanssa, kävimme monta pitkää keskustelua. Mentorilapsi viihtyi erinomaisesti!

 

Miten mentoriksi haetaan?

Hakuaika on keväisin ja syksyisin. Hakijat osallistuvat haastatteluun ja toimittavat rikosrekisteriotteen ja kaksi suositusta. 

Ilmoitamme tällä sivulla seuraavan hakuajan ajankohdan. 

Yhteystietoja

Tarvittaessa voit olla yhteydessä Satakielen projektipäällikkö Richard Backmaniin: richard.backman(at)helsinki.fi tai puh. 040 86 99 330.