Kielikeskuksen Työelämän kielitaito ja vuorovaikutusosaaminen -opintokokonaisuus

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Kielikeskuksen Työelämän kielitaito ja vuorovaikutusosaaminen -opintokokonaisuuden tavoitteena on vahvistaa ja monipuolistaa työelämän kieli- ja vuorovaikutusosaamista. Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelijalla on monipuolinen kieli- ja viestintäosaaminen, ja opiskelija osaa sanoittaa osaamistaan sekä hyödyntää sitä osana kehittyvää asiantuntijuuttaan. Kielikeskuksessa tehdyn opintokokonaisuuden voit useissa tapauksissa käyttää tutkintosi valinnaisiin opintoihin. Varmista etukäteen koulutusohjelmastasi, käykö kokonaisuus tutkintoosi. Lisätietoa opintokokonaisuuksista löydät sivulta Kielikeskuksen tarjoamat kielten opintokokonaisuudet valinnaisina opintoina.

KK-KIEOK15 Työelämän kielitaito ja vuorovaikutusosaaminen (Kielikeskus), 15 op

Kohderyhmä

Helsingin yliopiston kandi- ja maisterivaiheen opiskelijat

Jatko-opiskelijat

JOO-opiskelijat

Opintojakso voidaan tarjota myös avoimina yliopisto-opintoina.

Ajoitus

Lukuvuodet 2023–2024, 2024–2025, 2025–2026. Opintokokonaisuuden suorittamisen voi aloittaa opintojen alusta lähtien.

Osaamistavoitteet

Kielikeskuksen Työelämän kielitaito ja vuorovaikutusosaaminen -opintokokonaisuuden tavoitteena on vahvistaa ja monipuolistaa työelämän kieli- ja vuorovaikutusosaamista. Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on monipuolinen kieli- ja viestintäosaaminen, ja opiskelija osaa sanoittaa osaamistaan sekä hyödyntää sitä osana kehittyvää asiantuntijuuttaan.

Sisältö

Opintokokonaisuus tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden opiskella monipuolisesti eri kieliä sekä kehittää kirjoittamistaitoja sekä vuorovaikutusosaamista. Kokonaisuuteen kuuluu yhden opintopisteen pakollinen suoritus ”Minä työelämän vuorovaikutus- ja kieliosaajana” (1 op). Muuten opiskelija voi sisällyttää opintokokonaisuuteen vapaasti kaikkia sellaisia Helsingin yliopiston Kielikeskuksen tarjoamia kieliopintoja, jotka eivät jo sisälly opiskelijan pakollisiin tutkinto-opintoihin tai johonkin toiseen opintokokonaisuuteen. Opiskelija voi siis yhdistää opintojaksoonsa haluamansa kokoonpanon esimerkiksi vieraita kieliä, toisen kotimaisen kielen opintojaksoja sekä äidinkielen puheviestinnän tai kirjoitusviestinnän vapaavalintaisia opintoja.

Opiskelija voi lisäksi sisällyttää kokonaisuuteen muissa koti- tai ulkomaisissa korkeakouluissa suoritettuja äidinkielen (suomi/ruotsi), puheviestinnän, toisen kotimaisen tai vieraan kielen opintoja. Niiden hyväksilukemisesta opintokokonaisuuteen tulee neuvotella etukäteen vastuuopettajan kanssa.

Suoritustavat

Opintokokonaisuus suoritetaan osallistumalla Kielikeskuksen opintojaksoille sekä mahdollisesti myös muissa kotimaisissa tai ulkomaisissa korkeakouluissa tarjottavaan opetukseen. Kokonaisuuteen tulee sisältyä Asiasisältö-kohdassa mainitut pakolliset opintojaksot, muuten opintojaksot voi valita vapaasti. Kokonaisuus hyväksytään, kun kaikki tarvittavat opintojaksot on suoritettu.

Kirjallisuus ja oppimateriaalit

Sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja -kriteerit

Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla hyväksytty tai hylätty. Kunkin erillisen opintojakson arviointi perustuu sen omiin osaamistavoitteisiin.

Vastuuhenkilö

Hanna Kosonen, hanna.kosonen@helsinki.fi (tiedustelut, hyväksilukeminen ja opintokokonaisuuden hyväksyminen)