OLS-kielitestaus

Euroopan komissio mahdollistaa Erasmus-vaihtoon ja -työharjoitteluun lähtijöiden kielitaidon testaamisen ennen ja jälkeen vaihtojakson. Suosittelemme kielitestin ja kielikurssien tekemistä. Ajatuksena on, että opiskelija näkee kuinka kielitaito on parantunut vaihtojakson aikana. Nykyisen Online Language Support (OLS) -kielitestausjärjestelmän nimi on EU Academy

OLS-kielitesti suoritetaan itsenäisesti ja ei-valvotuissa oloissa. Testin tulos toimii lähinnä apuna oman kielitaidon arvioimiseen, eikä sitä voi käyttää virallisena kielitaitotodistuksena.

OLS-järjestelmään kirjautuminen ja ongelmatilanteet

OLS-järjestelmään kirjautuminen

Sinun tulee aloittaa luomalla EU login tunnukset. Löydät ohjeet EU login-tunnuksen luomiseen täältä: https://academy.europa.eu/courses/welcome-to-the-eu-academy

Pääset kielitestiin tämän linkin kautta: https://academy.europa.eu/local/euacademy/pages/course/community-overview.php?title=learn-a-new-language

Etsi haulla vaihtosi pääkielen mukaan "Placement test", esim. German placement test, English placement test.

Testin tulos jää näkyviin omaan Dashboardiisi kun olet kirjautuneena järjestelmään, ja löytyy sieltä aina tarvittaessa.

Ongelmia kirjautumisessa

Kokeile eri selaimia. Ota yhteyttä Kansainvälisen koulutusyhteistyön palveluihin: studentexchange@helsinki.fi ongelmatilanteissa.

OLS-kielitestit ja -kielikurssit

Testiin osallistuminen ennen vaihtoa on suositeltavaa kaikille Erasmus-vaihtoon tai -harjoitteluun lähteville, joiden opiskelu- tai työkieli on joku seuraavista:

bulgaria, englanti, espanja, hollanti, iiri, islanti, italia, kreikka, kroatia, latvia, liettua, makedonia, malta, norja, portugali, puola, ranska, romania, ruotsi, saksa, serbia, slovakki, sloveeni, suomi, tanska, tšekki, turkki, unkari ja viro.

OLS-kielitestit (Placement test)

• Testissä testataan kielioppia, fraaseja sekä kuullun ja luetun ymmärtämistä.
  • Valitse EU Academyssa vaihtosi pääkielen placement test, esim. English placement test
  • Arvioinnissa käytössä yleinen eurooppalainen viitekehys (CEFR).
  • Testi kestää 40-60 min.
  • Tulos ei vaikuta vaihto- tai harjoittelupaikkaan hyväksymiseen.
  • Suosittelemme testin tekemistä uudelleen vaihtojakson päätyttyä, paitsi jos ensimmäisessä testissä tulos oli paras mahdollinen eli C2

Kielikurssit

Useimmissa kielissä voi myös opiskella tason mukaan räätälöidyillä verkkokielikursseilla. Eniten tarjontaa tasoilla A1 - B2 on eniten käytetyissä viidessä kielessä, eli englannissa, espanjassa, italiassa, ranskassa ja saksassa. Muissa kielissä kursseja on enimmäkseen alkeistasoilla. Keväästä 2023 lähtien järjestelmässä on mukana myös suomen ja ruotsin alkeiden kielikurssit tasoilla A1 - A2.

• Mikäli saat kielitestissä B1 tai alemman, suosittelemme vahvasti kielikurssille osallistumista. Suorita kurssi samassa kielessä kuin testi.
  • Vaikka testituloksesi olisi yllä mainittuja tasoja parempi, kurssille osallistuminen on silti suositeltavaa.
  • Aloita opiskelukielen kurssi siltä tasolta, johon pääsit testissä.

Lue tarkemmin testeistä ja kursseista Opetushallituksen sivuilta täältä.