Opinnot ja ilmoittautuminen | Avoin yliopisto

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Avoin yliopisto tarjoaa Helsingin yliopiston koulutusohjelmien opintoja kaikille - kymmeniltä eri tieteenaloilta.

Opinnot järjestetään valtaosin verkossa ja niitä alkaa ympäri vuoden. Opintoihin ei ole ikärajoja, eivätkä ne pääosin myöskään edellytä aiempia opintoja.

Tutustu opintotarjontaan

Opintotarjontaamme voit tutustua avoimen yliopiston verkkosivulla:

Ilmoittaudu opetukseen

Kun olet löytänyt sinulle sopivan opetuksen, voit ilmoittautua ohjeita noudattaen:

• Avoimen yliopiston opintoihin ilmoittaudutaan verkossa kurssi kerrallaan.
  • Ilmoittautuminen alkaa pääsääntöisesti 45 päivää ennen kurssin alkua.
  • Opintomaksu määräytyy kurssin laajuuden mukaan ja on 15 euroa per opintopiste.
  • Avointen verkkokurssien eli MOOCien sekä yhteistyöoppilaitoksissa järjestettävien opintojen ilmoittautumiskäytännöt poikkeavat edellä mainituista.
  • Jos olet Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelija, aloita ilmoittautuminen Sisussa lisäämällä opintojakso opintosuunnitelmaasi ja valitsemalla suoritustavaksi avoin yliopisto. Sisu ohjaa sinut tekemään varsinaisen ilmoittautumisen avoimen yliopiston kurssisivulla.
  • Avoimen yliopiston opinnot ovat maksuttomia Ukrainan kansalaisille kesän 2025 loppuun saakka.
  • Tarkemmat ilmoittautumis- ja maksuohjeet löydät avoimen yliopiston verkkosivuilta: Ilmoittautuminen ja opintomaksut .
  • Avoimen yliopiston ilmoittautumis- ja maksuehdot.