Yliopisto luopuu viestipalvelu X:n käytöstä tammikuun lopussa
Yliopiston viestintä on päättänyt lopettaa viestimisen sosiaalisen median kanava X:ssä (ent. Twitter) yliopiston viestinnän päätileillä 1.2.2025 alkaen (University of Helsinki -tili, tiedekuntien tilit, Tiedekulman tili).
Yliopiston X-tilien tavoittavuus on jo pitkään laskenut, ja näkyvyyttä on kertynyt lähinnä mainostettujen julkaisujen kautta.
– X ei enää toimi siinä tarkoituksessa, jossa sitä olemme käyttäneet: yliopiston viestinnän sisältöjen levittämisessä haluamillemme kohderyhmille. Esimerkiksi LinkedInissä julkaisumme saavat tällä hetkellä merkittävästi enemmän näkyvyyttä, kertoo viestintäjohtaja Taina Kyllönen.
Toinen syy lopettamiseen on X:n keskustelukulttuurin muuttuminen.
– Emme halua olla edistämässä arvojemme vastaista konfliktinhakuista keskustelukulttuuria, emmekä halua omilla julkaisuillamme altistaa tutkijoitamme kohtuuttomien hyökkäysten kohteiksi, Kyllönen sanoo.
Viestintää jatketaan muissa sosiaalisen median kanavissa ja myös uusia kanavia kokeillaan. Yliopistolle on luotu University of Helsinki -tili BlueSky-kanavaan ja sen tehokkuutta viestintävälineenä testataan.
Viestintä seuraa aktiivisesti eri sosiaalisen median kanavien kehitystä. Viime aikoina Facebook on tuonut kanavista ylivoimaisesti eniten näkyvyyttä tiedesisällöille, ja niiden jakamista kehitetään myös Instagramissa. Opiskelijoille ja hakijoille viestitään Instagramissa ja Tiktokissa, LinkedInissä viestitään mm. yhteistyökumppaneille ja potentiaalisille työnhakijoille. Tiedekuntien käytössä on omat Facebook-tilit.
Yksittäisiä tutkijoita ja tutkimusryhmiä yliopiston viestintä kannustaa edelleen valitsemaan käyttämänsä kanavat sen mukaan, missä he kokevat tavoittavansa heille olennaiset henkilöt parhaiten. Tämä vaihtelee esimerkiksi tieteenaloittain sekä sen mukaan, onko tavoitteena viestiä muille tutkijoille vai suurelle yleisölle.
Ajatuksia, kommentteja, kysymyksiä? Keskustele tästä uutisesta Flammassa.