Suomen kielen ja kulttuurin opinnot (B2–)

Tiedote 17.07.2019

Suomen kielen ja kulttuurin opintosuunnan opintoja voivat suorittaa kaikki Helsingin yliopiston opiskelijat, joilla on opintoihin vaadittava kielitaito (vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B2.1).

Kun opiskelet Suomen kieltä ja kulttuuria tutkintosi valinnaisina opintoina, niin voit suorittaa joko opintosuunnan yksittäisiä opintojaksoja tai halutessasi myös perus- ja aineopintojen kokonaisuudet. Suomen kielen ja kulttuurin perusopinnoissa (30 op) vahvistetaan kielitaitoa sekä tutustutaan Suomen kirjallisuuteen, kulttuuriin ja historiaan. Aineopinnoissa (valinnaisten aineopintojen laajuus 30 op) syvennetään kielen tuntemusta ja käsitystä kielestä ja tutustutaan kielen tutkimuksen teoriaan. Tutustu opintoihin ja kursseihin tarkemmin Sisussa.

Saat Suomen kielen ja kulttuurin opinto-oikeuden, jos olet Helsingin yliopiston tutkinto- tai vaihto-opiskelija JA olet suorittanut jonkin seuraavista:

• yleisten kielitutkintojen (YKI) tason 4
  • lukion suomi toisena kielenä tai finskan (A1- tai A2-kieli) -ylioppilaskokeen ja saanut arvosanaksi vähintään cum laude approbatur
  • Suomen kielen ja kulttuurin tasokokeen hyväksytysti.

Tasokoe järjestetään kahdesti vuodessa, syyslukukauden ja kevätlukukauden alussa.

Kevätlukukauden 2024 tasokoe

Tasokokeen kirjallinen osa pidetään maanantaina 15.1.2024 kello 8.00-11.00 keskustakampuksella (Kielikeskus, Fabianinkatu 26, huone 206). Tasokokeeseen täytyy ilmoittautua viimeistään perjantaina 12.1.2024 klo 16.00. Ilmoittaudu tasokokeeseen lähettämällä sähköpostiviesti Tanja Asikainen-Kunnarille (tanja.asikainen[at]helsinki.fi). Kerro sähköpostissasi nimesi lisäksi opiskelijanumero sekä koulutusohjelma, jossa Helsingin yliopistossa opiskelet. Saat lisätietoja kokeesta sähköpostitse. Muista lukea sähköpostisi!

Suomen kielen ja kulttuurin tasokokeeseen kuuluu myös suullinen osa (n. 15 minuuttia kestävä haastattelu). Suulliset kokeet järjestetään keskiviikkona 17.1.2024 alkaen klo 13. Saat tiedon suullisen kokeen tarkasta ajasta sähköpostitse viimeistään tiistaina 16.1.2024.

SUOMEN KIELEN JA KULTTUURIN KURSSITARJONTA

Alla olevassa taulukossa on listattuna ne Suomen kielen ja kulttuurin kurssit, joita yleensä joka vuosi tarjotaan. Huomaa, että kaikki tiedot pitää vielä tarkistaa Sisusta. Kun teet opintosuunnitelmaa Sisussa, kirjoita kokonaisuuden koodi (katso taulukosta) opintosuunnitelmaasi. Jos sinulla on kysyttävää kokonaisuuksista, katso taulukon alla olevat yhteystiedot ja ota yhteyttä kokonaisuuden vastuuhenkilöön.

Suomen kielen ja kulttuurin perusopinnot (30 op) KOK-F100
Kurssin nimi ja op syyslukauden kurssi kevätlukukauden kurssi
KOK-F101 Kielitaito 1, 5 op   x
KOK-F102 Kielitaito 2, 5 op     x
KOK-S101 Fonologia ja morfologia, 5 op     x
KOK-F103 Kirjallisuus, kulttuuri ja historia 1, 5 op   x
KOK-F104 Kirjallisuus, kulttuuri ja historia 2, 5 op   x
KOK-F105 Kirjallisuus, kulttuuri ja historia 3, 5 op     x
Suomen kielen ja kulttuurin valinnaiset aineopinnot (30 op) KOK-F500
Kurssin nimi ja op syyslukukauden kurssi kevätlukukauden kurssi
KOK-F201 Kielitaito 3, 5 op   x
KOK-S102 Syntaksi, 5 op   x
KOK-F205 Semantiikka ja sanasto, 5 op     x
KOK-S106 Diskurssi, 5 op     x
KOK-S104 Suomi kieliyhteisönä TAI KOK-G106 Johdatus suomalais-ugrilaisiin kieliin (5 op) x KOK-G106 x KOK-S104
KOK-F206 Valinnainen opintojakso Kotimaisten kielten ja kirjallisuuksien koulutusohjelmasta tai Suomen kielen ja suomalais-ugrilaisten kielten maisteriohjelmasta (5 op) (Tähän sopivat monet eri kurssit/tentit ja opintojaksot, jotka löytyvät Sisusta omilla opintojaksokoodeillaan!)
Suomen kielen ja kulttuurin syventävät opinnot (60 op) SUKU-F500
Kurssin nimi ja op syyslukukauden kurssi kevätukukauden kurssi
SUKU-F301 Kirjoittaminen ja tekstityö (5 op)
SUKU-F302 Suomi toisena kielenä (5 op)