How can I participate and make a difference?

Belongs to themes:

By selecting a degree programme you are able to see the general content as well as the possible degree programme-specific content. You do not have to select a degree programme to see the Open University's instructions.

The University is a community shared by all community members, which makes you partly responsible for making the quality of its activities as high as possible. The most important thing is to complete your personal duties to the best of your ability, but there are many ways in which you can help make your University the best place to learn and work.

The University strives for quality in its operations to preserve time and resources for the most important duties of its community members: studying, teaching and research.  The University has a dedicated quality policy that serves as the foundation for operational development. By participating in guidance and supervision, feedback surveys, development discussions and, for example, the administrative activities of a student organisation or the University on different levels, you are assuming a very important role in the quality management of the entire community.

There are many channels for students to express their voice.

Where can I make a difference?

Many of the University’s organisational bodies have student members and representatives. Hallopeds, student representatives in administration, are representatives elected for administrative organs from among the members by the Student Union Representative Council or the Board. You have an opportunity to make your mark as a student member/representative of the University’s various multimember organs and decision-making bodies that are based on the provisions of the Universities Act or the Regulations of the University, such as

Other channels for making an impact:

You can check from the Student representative information system, who are the current representatives in the University's different administrative bodies and read more about student representation from Student Union's website.

Make a difference by providing feedback

Providing feedback and completing surveys is the easiest way to make the University an even better place for studying and working. There are several feedback channels, varying by topic.

Such channels include

You can also provide feedback at any time on the electronic tools available to students by clicking on Feedback at the bottom of the Studies service!

Flamma

Flamma is both a staff intranet and a channel for the whole University community to participate and contribute. On Flamma you can take part in discussions on current issues and find out about the University's decision-making process.

Aatos: channel for ideas and suggestions

Through the idea and suggestion channel Aatos, all members of the University community can on their own or in groups put forward ideas or suggestions for developing University operations. Learn more about Aatos in Flamma and submit your own suggestions!

Opiskelijapalautteen keräämisen ja käsittelyn käytännöt

Opintojaksoista kerätään palautetta niiden kehittämistä varten. Palaute kerätään sähköisellä palautejärjestelmällä kaikista laajuudeltaan vähintään 2 opintopisteen opintojaksoilta jakson päätteeksi. Opintojaksoilla voidaan kerätä palautetta jakson aikana ja opettajia kannustetaan pitämään avoimena sähköinen palautelaatikko Moodlessa. Opintojaksoilta saatua palautetta käsitellään opintojaksoa koskevissa kokouksissa ja koulutusohjelmien lukuvuosikoordinaatiokokouksissa. Opintojaksovastaavat ovat vastuussa vastapalautteen antamisesta opiskelijoille.

Valtakunnallinen kandipalaute kerätään hammaslääketieteen koulutusohjelmassa neljännen vuoden lopussa, jolloin opiskelijan tulee tarkistaa kaikki opintonsa päästäkseen työskentelemään hammaslääkärinä (LL-TDK:n opetusdekaanin päätös 23.6.2016).

Alla mainittujen opintojaksojen hyväksyttyyn suorittamiseen kuuluu Helsingin yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä HowULearn-kyselyihin vastaaminen sekä kyselyihin liittyviin palautetilaisuuksiin osallistuminen.

HowULearn –kyselyn toteutus hammaslääketieteen koulutusohjelmassa:

  • 0-kysely ensimmäisen opintovuoden syksyllä Solun rakenne ja toiminta –opintojakson yhteydessä
  • 1-kysely ensimmäisen opintovuoden keväällä Hermosto –opintojakson yhteydessä
  • 2-kysely kolmannen opintovuoden syksyllä Purennan kehitys ja oikomishoito –jakson yhteydessä

 

Tutkinnon työelämärelevanssia koskevaa palautetta valmistuneilta hammaslääkäreiltä keräävät Helsingin yliopiston Urapalvelut sekä Hammaslääkäriliitto.