Cotutelle-examen

Om du har gällande rätt att avlägga doktorsexamen förutom vid Helsingfors universitet också vid ett utländskt universitet har du möjlighet att avlägga en dubbelexamen under gemensam handledning av de båda universiteten. Dessa examen kallas cotutelle-examen.

Som cotutelle-studerande tillbringar du en viss del av tiden för avläggande av examen vid vartdera universitetet och genomför doktorsstudier enligt bägge universitetens examensfordringar. Arbetet med doktorsavhandlingen planeras under gemensam handledning av båda universiteten så att den slutliga doktorsavhandlingen uppfyller bägge universitetens krav på doktorsavhandlingar. I slutet av studier får du doktorsexamen från båda universiteten.

När är cotutelle en god idé?

Avtal om gemensam handledning som leder till dubbelexamen ingås endast om det finns vägande skäl till arrangemanget: om det planerade samarbetet och den planerade mobiliteten inte kan förverkligas t.ex. som en utbytesperiod, eller om gemensam handledning utan avtal om dubbelexamen inte är möjlig på grund av andra skäl. Ibland kan finansierarna av forskningsarbetet kräva dubbelexamen.

Avtalet förutsätter att doktoranden har en gällande studierätt för doktorsexamen vid bägge universiteten som deltar i avtalet. Förhandlingar om avtalet kan inledas redan tidigare.

Förhandlingar om cotutelle-avtal ska i regel inledas senast under det första studieåret. När det finns vägande skäl för arrangemangen (t.ex. skäl som gäller finansieringen av forskningsarbetet) kan förhandlingarna i undantagsfall inledas även i ett senare skede.

Viktigaste ramvillkor

Helsingfors universitet har utöver detta vissa ramvillkor som ska uppfyllas för att avtal om gemensam handledning som leder till dubbelexamen ska kunna ingås:

• Avtalet förutsätter alltid en tillräckligt lång vistelse vid bägge universiteten som deltar i avtalet. Studieperioderna ska fördelas jämnt så att högst två tredjedelar av tiden för avläggande av examen tillbringas vid ett av universiteten.
  • Vid vartdera universitetet ska doktoranden ha minst en handledare som har förbundit sig till att handleda dubbelexamen. För att garantera ett smidigt samarbete rekommenderas det att handledarna känner varandra sedan tidigare.
  • En doktorand som avlägger dubbelexamen ska utöver sin doktorsavhandling genomföra de doktorandstudier som anges i bägge universitetens undervisningsplaner. Studierna vid samarbetsuniversitetet kan räknas till godo i examen vid Helsingfors universitet om de till sitt innehåll och sina kunskapsmål motsvarar undervisningsplanen för doktorandprogrammet vid Helsingfors universitet.
  • Granskningen och bedömningen av doktorsavhandlingen ska följa Helsingfors universitets allmänna riktlinjer och fakulteternas eventuella preciserade riktlinjer för granskning och bedömning av doktorsavhandlingar. I avtalet kan parterna komma överens om att sammanjämka bägge universitetens granskningsprocesser, men granskningsprocessen ska dock alltid uppfylla Helsingfors universitets minimikrav.
  • Disputationsakten ska i regel äga rum vid Helsingfors universitet. Disputationen kan i undantagsfall äga rum vid partneruniversitetet, om evenemanget vid partneruniversitetet är offentligt på det sätt som Helsingfors universitet förutsätter och publiken kan delta också via webben.
  • Om det inte är möjligt att jämka samman universitetens krav på disputationsakten, kan det i undantagsfall ordnas två disputationer.

Rådgivning

Om cotutelle-examen intresserar dig kan du kontakta phd-cotutelle@helsinki.fi som utreder om cotutelle-villkoren uppfylls för din del och förhandlar med dina handledare och med partneruniversitetet om det avtal som ska ingås om din gemensamma examen.