Konferenser

Doktorand – satsa på att nätverka! Möjligheten att träffa andra doktorander och meriterade forskare inom ditt forskningsområde i samband med lokala, nationella och internationella möten och konferenser främjar din integrering i forskarsamhället. Forskarskolan och doktorandprogrammen stöttar din internationalisering genom att bevilja resestipendier av sina verksamhetsanslag.

Förberedelser inför en konferens

Det är viktigt att du i god tid börjar se ut lämpliga konferenser och planera ditt deltagande. När du börjar planera din konferensresa ska du beakta åtminstone följande:

• Diskutera med dina handledare och kom överens med dem om vilka möten och/eller konferenser som bäst främjar ditt forskningsarbete.
  • Kom med din handledare överens om vilka forskningsresultat du ska presentera vid konferensen, förbered ett eventuellt föredrag och beakta konferensernas ansökningstider och tidsfristerna för föredragsinbjudan (call for papers).
  • Ansök om resebidrag och sköt researrangemangen i god tid. Observera att det finns bestämda ansökningstider för resebidragen.
  • Försök lyfta fram dina forskningsresultat alltid när det är möjligt – håll alltså ett föredrag eller presentera en poster!

Om du vill ha studiepoäng för ditt konferensdeltagande ska du komma överens om det med den handledare/ansvarsperson som godkänner studierna. Kontrollera att undervisningsplanen för ditt doktorandprogram har en lämplig punkt för prestationen.

Tutkijakoulun matkatuki

Tutkijakoulu tukee väitöskirjatutkijoiden matkoja konferensseihin myöntämällä matkatukia. Lue lisää Matkatuki-artikkelista.

Låt inte rovdjuren lura dig

Fenomenet ”Predatory meetings” har blivit allt vanligare under de senaste åren och rovdjuren har breddat sina tillvägagångssätt. Tidigare fylldes forskarnas e-post av inbjudningar att publicera artiklar i vetenskapliga publikationsserier som inte existerade. Numera marknadsför rovdjuren även fiktiva möten och vetenskapliga konferenser på ett aggressivt sätt. Vid första anblicken kan webbsidorna för en bluffkonferens se äkta ut, och på talarlistan finns oftast namn på verkliga forskare, utan att de vet om det. När deltagaravgiften är betald och konferensen närmar sig raderar bluffmakarna webbsidorna och ingen svarar längre på kontaktadressen. Rovdjuren försvinner med de anmälda deltagarnas pengar, kreditkortsuppgifter, personuppgifter och forskningsresultat (vetenskapliga abstrakt).

Hur kan man känna igen en bluffkonferens? Fundera på om konferensnamnet saknar ett vetenskapligt fokus och om presentationstexten är späckad med alla centrala teman inom det aktuella forskningsområdet. Godkänns abstrakt till konferensen utan vetenskaplig referentgranskning? Om så är fallet borde varningsklockorna i allmänhet ringa. Om du misstänker bedrägeri kan du kontrollera åtminstone följande fakta:

• Har konferensen ordnats tidigare? Om namnet säger att det är till exempel den tolfte årliga konferensen men du ändå inte hittar någonting på webben från tidigare möten, är det nästan säkert att det handlar om bedrägeri.
  • Vem är arrangör? Äkta konferensarrangörer är oftast kända eller förhållandevis kända aktörer på forskningsområdet.
  • Har dina handledare eller andra forskare inom ditt område hört om konferensen? Har någon deltagit i samma konferens tidigare?

Var särskilt försiktig om det av annonsen framgår att konferensen ordnas för första gången.