Lär dig språk flexibelt

Språkcentrum erbjuder många tjänster och studieformer som stöder självständigt och flexibelt lärande. I den här anvisningen har vi sammanställt olika möjligheter till flexiblare språkstudier. Du kan uppdatera dina språkkunskaper vid sidan av studierna eller genomföra hela kurser självständigt. Du hittar Språkcentrums hela undervisningsutbud på sidan Språkcentrums språk- och undervisningsutbud.

Undervisningsform för kurser vid Språkcentrum

Språkcentrums kurser erbjuds som kontaktundervisning, distansundervisning, flerformsundervisning, nätundervisning och självständigt projekt. Du hittar information om undervisningsform för kursen i Sisu och på sidan Kurser under gruppnamnet. För en mer detaljerad beskrivning av kursens prestationssätt, se kurssidan eller kursbeskrivningen.

ALMS (Autonomous Learning Modules)

Språkstudier som ingår i examen kan genomföras som en kurs för självständigt lärande, som grundar sig på studentens egna reflektioner och egen utvärdering av lärandet. Kursen kan genomföras i engelska (ALMS) och svenska (SVALMS)

Andra kurser för självständigt lärande

• KK-RAN311 CLARA (Cours de Langue en Autonomie pour Réactiver son Apprentissage) - Autonomisk kurs i franska (CEFR B1), 2 sp
  • KK-SAK306 IDEAL - Individuelles Deutsch Autonomes Lernprogramm - Självstyrd kurs i tyska (CEFR B1), 3 sp

Självständigt på webben

Studera språk på webben utan att vara bunden till tid och plats. Bekanta dig med nätmaterialet nedan. För mer information om självständig språkinlärning, kontakta Språkcentrums lärartutorer.

Nätmaterial

Språktest

Språkcentrums nätmaterial

Språkcentrums kursassistenter

Det finns kursassistenter på så gott som alla Språkcentrums kurser. Assistenterna är internationella studenter vid Helsingfors universitet. De fungerar som modersmålstalande kamratstöd för studenterna på Språkcentrums kurser. Kursassistenten kan hjälpa dig att förbättra dina språkkunskaper på kursen eller utanför den och hjälpa dig med uttalet eller så kan ni öva olika dialoger.

ALICE (Academic Language and Intercultural Exchange)

På ALICE-kurserna (Academic Language and Intercultural Exchange) studerar man i par under ledning av en lärare. På kurserna kan man samtidigt lära sig ett språk och bekanta sig med kulturen och sederna samt få kunskaper om praktiska frågor.

Språkcentrums workshopar

LC events "Talking cultures" workshop (15.3.2018)

Språkcentrums workshoppar är för Helsingfors universitetets studerande och personal samt för gymnasielärare och -elever i samarbetsprojektet. Språkklubbmöten och workshopparna är valfria evenemang och man får inga studiepoäng för deltagande. Du kan läsa mera om dem på engelska på Stöd för undervisning och inlärning enhetens blogg eller du kan kontakta Nina Sulonen.

Flerspråkiga workshopar

Språkcentrums flerspråkiga workshopar handlar om kulturella frågor från olika perspektiv och förenar internationella och lokala studerande. Workshoparna erbjuder dem som deltar en chans att förbättra sina språkkunskaper och lära mera om olika kulturer och hur samverkan fungerar mellan kulturer. Internationella studerande som agerar som kursassistenter vid Språkcentrum styr diskussionerna.