Lediga jobb och praktikplatser

Lediga jobb och praktikplatser hittar du på många olika plattformar.

JobTeaser: mer än bara en jobbportal

Jobteaser logotyp

Du hittar jobb och praktikplatser riktade till studenter vid Helsingfors universitet i JobTeaser. JobTeaser är en mångsidig tjänst. Du själv bestämmer hurdana arbetsplatser du vill se på ditt skrivbord eller motta via e-post.

Det svenskspråkiga användargränssnittet har tagit i bruk.

I JobTeaser-arbetsplatsportalen hittar du

• en arbetsmarknad som omfattar hela Europa,
  • ett stort utbud med evenemang anordnade av karriärservicen och andra organisationer,
  • arbetsgivarnas profiler och
  • handledning som stöd för arbetssökandet och karriärplaneringen.

Bekanta dig med JobTeaser

JobTeaser är mycket mer än bara en jobbportal. Instruktioner för användning av JobTeaser.

Första inloggningen:

1. Viktigt! För att bläddra bland jobbannonser efter inloggningen, välj ditt utbildningsområde under Kurser. Så hittar även anbud från finländska arbetsgivare till ditt skrivbord.
2. På nästa sida kan du välja vilka typer av jobb du är intresserad av. Dessa val påverkar vilka platser du ser automatiskt. Du kan också redigera dessa val senare, och om du vill kan du bläddra bland alla öppna platser.
3. Efter inloggning kan du redigera din profil och sökkriterier.

4. Logga in på JobTeaser

som student med ditt helsinki.fi-användarnamn från länken "Logga in med ditt universitetskonto" på inloggningssidan.

som alumn med din e-mailadress från länken "Logga in med din e-postadress" på inloggningssidan, när dina helsinki.fi-användarnamn inte längre är giltiga.

Alumner har också att få tillgång till tjänsten som en del av Helsingfors Alumni Hub.

JobTeaser är Helsingfors universitets kommersiella partner. Bekanta dig med tjänstens användningsvillkor och integritetsmeddelandet.

Kontakta karriärservicen om du har några frågor, e-post: careerservices@helsinki.fi.

Du kan också läsa Helsingfors universitets publiceringsvillkor.

Övriga tjänster för jobbsökning

Portaler med arbets- och praktikplatser i Finland och utomlands, tips för jobbsökning och artiklar:

• TE-tjänster
  • Jobbmarknad - Alla arbetsplatsannonser från TE-tjänsternas Lediga jobb-tjänst  och olika arbetsförmedlingsplattformers arbetsplatser. (utvecklingsversion)
  • Duunitori (på finska)
  • Jobly (på finska eller engelska)
  • Laura (på finska eller engelska)
  • Indeed
  • Oikotie (på finska)
  • Manpower (på finska eller engelska)
  • Barona (på finska eller engelska)

Offentliga sektorn:

Akademiska karriärvägar och anställningar:

Arbets- och praktikplatser utomlands

Följande portaler erbjuder arbets- och praktikplatser utomlands samt stöd för jobbsökning. Du kan också hitta jobb utomlands via de tidigare nämnda tjänsterna.

• EURES
    Den europeiska portalen för rörlighet i arbetslivet.

Några internationella jobbsökningsportaler:

Praktikplatser:

• Maailmalle.net
    Här finns praktikprogram och praktikplatser som lämpar sig för högskolestuderande: praktik vid internationella organisationer, Edufi-praktikplatser och praktik vid studentorganisationer.
  • ErasmusIntern.org
    Här hittar du praktikplatser i Europa. Du kan också skapa en egen profil i tjänsten.
  • Training Experience

Internationella organisationer:

Arbets- och praktikplatser i sociala medier

Man kan också hitta många platsannonser på sociala medier. Sök med till exempel  #jobb, #arbete, #anställning, #rekrytering, #karriär, #nyttjobb, #nyttarbete och #ledigajobb.

På LinkedIn kan arbetsgivare hitta dig, men du kan också använda sökfunktionen "job search" för att hitta lediga jobb. Det lönar sig att kolla platsannonserna i synnerhet om du söker jobb inom försäljning, marknadsföring, kommunikation, HR, teknik eller IT. LinkedIn föreslår också platsannonser som passar din profil. Det är en bra idé att följa de organisationer du är intresserad av.
  • X ( ex-Twitter)
    På X kan du söka jobb och följa arbetsgivare, rekryteringstjänster, människor inom din bransch och nyheter.
    Platsannonser har redan länge delats på Facebook, även om det inte uppfattas som ett egentligt rekryteringsverktyg. Men det finns gott om ”jobbsökargrupper” på Facebook.

Jobb och praktik inom EU

Är du intresserad av en karriär inom EU? Europeiska unionen sysselsätter mer än 40 000 personer, bland dem drygt tusen finländare. EU har verksamhet inom många olika politiska sektorer.

Information om de anställningsmöjligheter som EU erbjuder och det stöd som erbjuds finländare har sammanställts på webbplats av statsrådets kansli:

Jobba för Europeiska unionen

Du kan också hitta information direkt på webbplatsen för Europeiska unionens personalurvalsbyrå (EPSO):

Praktik vid EU:s institutioner, organ och byråer

EPSO

Helsingfors universitets EU-karriärambassadör

Helsingfors universitets EU-karriärambassadör hjälper dig. Nätverk av EU-karriärambassadörer delar information om arbetstillfällen vid olika EU-institutioner och närmare information om kommande och pågående antagningar till arbets- och praktikplatser.

Du kan hitta karriärambassadörer på Facebook och Instagram. Du också kan kontakta Helsingfors universitets karriärambassadör via e-post: unihelsinki.eucareers@gmail.com.