Tillgänglig doktorsavhandling

Med tillgänglighet avser man att digitala tjänster utformas så att de beaktar människors olikheter och mångfald.

En tillgänglig digital tjänst kan användas oberoende av eventuella bestående eller tillfälliga funktionsnedsättningar. Exempelvis behöver en person med nedsatt hörsel undertexter i videor, men också studenter som åker i en fullsatt buss har nytta av undertexterna.

Hur berör lagen doktorander?

I Finland förutsätter också lagen om tillhandahållande av digitala tjänster webbtillgänglighet. Lagen gäller webbinnehåll och webbtjänster som myndigheter, såsom universiteten, producerar.

Vissa offentliga digitala dokument som framställts av doktorander omfattas av lagen. Det gäller i synnerhet doktorsavhandlingarna och deras sammandrag, som sparas i E-thesis och som kan användas av kunderna vid Helsingfors universitets bibliotek.

Mer information och anvisningar om tillgänglighet hittar du på tillsynsmyndighetens webbplats Tillgänglighetskrav.fi.

Så här skapar du en tillgänglig doktorsavhandling

Beakta tillgängligheten redan i början av din skrivprocess, inte först när doktorsavhandlingen ska gå i tryck. Se nedanstående anvisningar för att göra ett tillgängligt Worddokument.

Doktorsavhandlingens sammandrag skickas ofta till E-thesis med den elektroniska disputationsblanketten. Om sammandraget är längre än vad blanketten tillåter kan du skicka blanketten som en separat Wordfil. Gör den separata Wordfilen tillgänglig med hjälp av anvisningarna nedan.

När du skapar en tillgänglig Wordfil bör du beakta åtminstone följande:

• Filens struktur (rubriker, stycken, listor) ska byggas upp med formatmallar, inte till exempel genom att ändra teckensnittet.
  • Teckensnittet ska vara tillräckligt stort och lättläst (minst 12 pt). Kontrasten mellan teckensnittet och bakgrunden ska vara tillräckligt stor och texten ska vara justerad mot vänstermarginalen.
  • Bilderna ska ha alt-texter som beskriver bildens innehåll och kontext för dem som inte kan se bilden.
  • Tabellerna ska vara gjorda med tabellverktyget i Word eller Excel och ska ha en rubrikrad.
  • Dokumentets språk och titel (inte samma sak som filens namn) ska definieras i dokumentets egenskaper.
  • Tillgängligheten kontrolleras med Words funktion Tillgänglighetskontroll.

För att skapa en tillgänglig pdf-fil måste du först göra den ursprungliga Wordfilen tillgänglig och sedan konvertera den till pdf på rätt sätt. En pdf-fil som sparats på rätt sätt innehåller alla strukturer som du lagt till i Word, och som till exempel kan läsas av personer med nedsatt syn som använder ett skärmläsarprogram.

Närmare anvisningar med bilder hittar du på webbplatsen saavutettavasti.fi (på finska).

Att skapa en pdf-fil

Med PC

1. I Word, klicka på Spara som eller använd funktionen Exportera och välj filformatet pdf.
  2. I fönstret som öppnas, välj Alternativ och kryssa i följande: Dokumentegenskaper, Visa taggar för dokumentstruktur och Skapa bokmärken med: rubriker.
  3. Klicka på Spara.

På Mac:

1. I Word, klicka på Spara som och välj filformatet pdf.
  2. I fönstret som öppnas, välj ”Bäst för elektronisk distribution och tillgänglighet”.
  3. Klicka på Exportera.

Obs! Skapa inte pdf-filer med hjälp av funktionen Skriv ut (Print to PDF). Då bevaras inte strukturen i dokumentet, utan det blir som en skannad bild.

Om en doktorand trycker sin doktorsavhandling på Unigrafia, ingår Unigrafias tillgänglighetskontroll i tjänsten. Observera att korrigeringarna efter kontrollen inte ingår i tjänsten.

Mer information om tillgänglighet

Tillgänglighet i Helsingfors universitets digitala tjänster:
Allmän information om tillgänglighet: