Vad är ett studerandeintyg?

Studieintyget är ett avgiftsfritt närvaro- eller frånvarointyg som kan ges till alla examensstuderande vid Helsingfors universitet. Med studieintyget kan du bevisa att du studerar vid Helsingfors universitet i sådana situationer där ditt studiekort eller studieutdrag inte är tillräckligt som bevis.

Enklast får du studieintyget genom att själv beställa det i Sisu. Du kan få studieintyget på svenska, finska eller engelska. Närmare beställningsinstruktioner finns i Sisu-instruktion: studieprestationsutdrag och studieintyg.

Om du inte själv kan beställa ett elektroniskt styrkt studieintyg i Sisu (t.ex. för att ditt användarnamn inte är i kraft) kan du beställa ett intyg av studentrådgivningen per e-post: studentinfo@helsinki.fi. Du får det elektroniskt styrkta intyget per e-post. Kom ihåg att ange ditt studentnummer när du beställer. Du kan också beställa och avhämta ett studieintyg på papper hos Studentrådgivningen i Kajsahuset.