Alla vid universitetet har nu tillgång till uppgifterna om lokalernas tillgänglighet

Pyörätuolia käyttävä henkilö
Meddelande 12.11.2025

Uppgifterna om universitetets byggnaders och de offentliga undervisnings- och evenemangslokalernas tillgänglighet har kartlagts under 2024–2025. I fortsättningen har användarna tillgång till uppgifterna om tillgänglighet på förhand, vilket gör det möjligt att bedöma lokalerna ur ett tillgänglighetsperspektiv redan vid valet av lokal. Uppgifterna kan också delas ut till deltagarna före evenemanget, så att de kan bedöma om lokalerna är lämpliga med tanke på deras behov. Kartläggningen fokuserar särskilt på fysisk tillgänglighet och strävan har varit att presentera uppgifterna på ett så mätbart och permanent sätt som möjligt. Uppgifterna kan senare kompletteras med andra typer av tillgänglighet. 

Uppgifter om byggnadernas och lokalernas tillgänglighet 

Uppgifter om tillgängligheten i universitetets byggnader finns i huvudstadsregionens Servicekarta som är öppen för alla. Du kan läsa om en byggnads uppgifter genom att söka fram den och klicka på fliken Tillgänglighet. 

Du kan också fråga efter lokalspecifika tillgänglighetsuppgifter i byggnadernas entréservice, av lokalbokningen (tilavaraus@helsinki.fi) och i UniHelp från och med 27.11.2025. Uppgifterna kommer senare att publiceras på universitetets nya presentationssidor för lokalerna. Hittills har tillgänglighetsuppgifter om lokalerna på Centrumcampus publicerats. Uppgifterna om lokalerna på de övriga campusen blir klara under slutet av 2025 och våren 2026. 

Uppgifterna om lokalernas tillgänglighet består av följande helheter: 

  • Rutten från byggnadens ingång till lokalen
  • Ingången till lokalen
  • Hur man rör sig i lokalen
  • Möblering
  • Induktionsslinga
  • Belysning 

Projektets bakgrund 

2024 genomfördes ett pilotprojekt med huvudbyggnadens tillgänglighetsuppgifter. Uppgifterna om byggnaden fördes in på huvudstadsregionens Servicekarta och en separat tillgänglighetskarta gjordes upp för huvudbyggnaden. I samband med projektet utvecklades en kartläggningsblankett för tillgänglighetsuppgifter, som används för att samla in uppgifter om tillgängligheten i universitetets lokaler. Blanketten baserar sig på Invalidförbundets blanketter för kartläggning av tillgängligheten (ESKEH). Med hjälp av blanketten försöker vi säkerställa att uppgifterna om universitetets lokalers tillgänglighet är så enhetliga som möjligt oberoende av byggnaden, lokalen och vem som samlat in informationen. 

Länkar: