Helsingin yliopiston käyttäjätunnus | Avoin yliopisto

 

Avoimen yliopiston opiskelijana saat opintojesi ajaksi käyttöösi käyttäjätunnuksen ja salasanan Helsingin yliopiston tietojärjestelmiin. Tarvitset käyttäjätunnusta muun muassa kirjautuessasi verkko-oppimisympäristö Moodleen sekä käyttääksesi helsinki.fi -sähköpostiosoitetta, muita Microsoft Office 365-palveluja ja Helsingin yliopiston kirjaston digitaalisia aineistoja.

Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen alkua. Huom! Helsingin yliopiston opintotietojärjestelmän uudistuksesta johtuen Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta ei voi aktivoida 16.-30.5.2021 välisenä aikana. Jos opintosi alkavat em. aikavälillä tai heti kesäkuun alussa, aktivoi käyttäjätunnuksesi hyvissä ajoin ja viimeistään lauantaina 15.5.2021! Huomaathan lisäksi, että yliopiston Helpdesk palvelee vain arkipäivisin. Lue lisää: Helsingin yliopiston opintotietojärjestelmä uudistuu
 
Helsingin yliopiston perustutkinto-opiskelijat ja henkilökuntaan kuuluvat käyttävät Avoimen yliopiston opinnoissaan omaa voimassa olevaa käyttäjätunnustaan. 

Käyttäjätunnuksen aktivointi 

Käyttäjätunnus tulee aktivoida ennen opintojen alkua ja yliopiston digitaalisten palveluiden käyttöönottoa. Aktivointi tapahtuu verkossa ja edellyttää joko henkilökohtaista tai vahvaa sähköistä tunnistautumista (ks. alla).  

Voit aktivoida käyttäjätunnuksen aikaisintaan ilmoittautumistasi seuraavana päivänä. Käyttäjätunnus toimii aikaisintaan tunnin ja enimmillään vuorokauden kuluttua sen aktivoinnista. Nämä viiveet johtuvat tiedonsiirroista eri tietojärjestelmien välillä.   

Jos osallistut avoimelle verkkokurssille eli MOOC-kurssille, et välttämättä tarvitse Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta. Näillä kursseilla opiskelijoille ei myönnetä myöskään tietojärjestelmien käyttövaltuuksia. Tieto asiasta löytyy kunkin MOOC-kurssin kurssisivulta tai verkko-oppimisympäristöstä.  

Lue lisää:

Huom! Helsingin yliopiston opintotietojärjestelmän uudistuksesta johtuen Helsingin yliopiston käyttäjätunnusta ei voi aktivoida 16.-30.5.2021 välisenä aikana. Jos opintosi alkavat em. aikavälillä tai heti kesäkuun alussa, aktivoi käyttäjätunnuksesi hyvissä ajoin ja viimeistään lauantaina 15.5.2021! Huomaathan lisäksi, että yliopiston Helpdesk palvelee vain arkipäivisin. Lue lisää: Helsingin yliopiston opintotietojärjestelmä uudistuu

Henkilökohtainen tai vahva sähköinen tunnistautuminen

Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksen aktivointi edellyttää tunnistautumista joko sähköisesti tai henkilökohtaisesti.  

Vahva sähköinen tunnistautuminen tapahtuu joko pankkitunnistuksella (henkilökohtaisin verkkopankkitunnuksin), mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Varmennekortti on poliisin myöntämä sirullinen henkilökortti tai OP-ryhmän Visa Electron -maksukortti. Varmennekortin lisäksi tarvitset kortinlukijalaitteen ja -ohjelmiston. 

Mikäli sähköinen tunnistautuminen ei ole sinulle mahdollista, toimi näin:  

  • Täytä sähköinen käyttäjätunnushakemus, allekirjoita ja lähetä se yliopiston helpdeskiin: helpdesk@helsinki.fi. Mainitse hakemuksen yhteydessä, että kyse on Avoimen yliopiston opinnoista.  
  • Helpdesk luo käyttäjätunnuksen ja lähettää siitä sähköpostiisi kuittauksen. 
  • Kun olet saanut viestin, käy todistamassa henkilöllisyytesi yliopiston ID Point -tunnistautumispisteessä
  • Tämän jälkeen soita Helpdeskiin (p. 02941 55555), jolloin saat käyttäjätunnuksen ja salasanan. 

Mikäli asut toisella paikkakunnalla / ulkomailla, etkä voi tunnistautua sähköisesti etkä pääse käymään yliopiston ID Point-tunnistautumispisteessä:

  • Täytä ja allekirjoita käyttäjätunnushakemus ja lähetä se Helsingin yliopiston Helpdeskiin: helpdesk@helsinki.fi. Mainitse hakemuksen yhteydessä, että kyse on Avoimen yliopiston opinnoista, etkä pääse käymään yliopiston ID Point -tunnistautumispisteessä.
  • Saat Helpdeskistä lisäohjeet käyttäjätunnuksen aktivoimiseksi. 

Salasana

Käyttäjätunnuksen automaattinen aloitussalasana tulee vaihtaa ennen kirjautumista vaativiin palveluihin. 

Muutoin salasana täytyy vaihtaa vuoden välein. Saat salasanan vanhenemisesta automaattisen muistutuksen helsinki.fi-sähköpostiisi.
 
Lisätietoa yliopiston Helpdeskin verkkosivuilla: 

Käyttäjätunnuksella käytettävät palvelut 

Käyttäjätunnuksella pääset muun muassa kirjautumaan verkko-oppimisympäristö Moodleen sekä käyttämään helsinki.fi -sähköpostiosoitettasi, muita Microsoft Office 365-palveluita ja Helsingin yliopiston kirjaston digitaalisia aineistoja.
 
Lue lisää: 

Oman käyttäjätunnuksen tiedot 

Voit tarkastella oman käyttäjätunnuksesi tietoja (kuten sen voimassaoloaikaa) Käyttäjän tiedot -sivulta.  

Jos ilmoittaudut myöhemmin uusiin opintoihin, pysyy käyttäjätunnuksesi ennallaan ja vain sen voimassaolo päivittyy uuden kurssin alkamisen tai uuden ilmoittautumisen perusteella. Jos tunnuksen voimassaolo ei kuitenkaan jatku ilmoittautumisesta ja uudesta opintojaksosta huolimatta, voit hakea sen jatkamista Käyttäjän tiedot -sivulta löytyvällä lomakkeella. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä Helsingin yliopiston Helpdeskiin.  
 
Jos nimesi on muuttunut edellisten opintojesi jälkeen tai muuttuu opintojen aikana, ilmoita tieto nimenmuutoksesta opintoneuvontaan: avoin-student[at]helsinki.fi. Nimenmuutos ei kuitenkaan muuta käyttäjätunnuksen muotoa. 

Lisätietoa ja teknistä tukea

Käyttäjätunnukseen liittyvissä kysymyksissä voit kääntyä Helsingin yliopiston Helpdeskin puoleen. Asioidessasi mainitse, että olet Avoimen yliopiston opiskelija.