Opiskelijan tietotekniikkapalvelut

Valitse koulutusohjelma

Hae koulutusohjelmaa

Kandiohjelmat

Maisteri- ja lisensiaattiohjelmat

Tohtoriohjelmat

Palauta oletusarvoihin

Tökkiikö tietotekniikka? Tutustu Opiskelijan digitaidot -opintojakson oppimateriaaliin, niin ei töki enää!

Yliopiston tietotekniikkapalvelut ja tuen niiden käyttämiseen tuottaa tietotekniikkakeskus. Tietotekniikkakeskuksen palveluiden täydelliset kuvaukset löydät tietotekniikkakeskuksen palveluluettelosta.

Seuraa tietotekniikkakeskusta Twitterissä @IT_HelsinkiUni

Tuki ja neuvonta

Helpdesk

Helpdeskin ohjesivusto kokoaa yhteen yliopiston yleisimpien sovellusten ja tietotekniikkapalveluiden itsepalveluohjeet. 

Helpdesk tarjoaa käyttäjätukea kaikille yliopistolaisille Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluista, keskeisistä sovelluksista ja tietojärjestelmistä. Saat yhteyden Helpdeskiin chatin kautta, soittamalla ja sähköpostitse. Jos asiasi on kiireellinen, käytä ensisijaisesti chattia. Kiireellisissä asioissa voit myös soittaa. Jos asialla ei ole kiire, käytä sähköpostia.

ID Point

ID Point on tunnistuspalvelu, jonka avulla yliopistolaiset voivat helposti ja turvallisesti käyttää henkilötunnistusta vaativia palveluita puhelimitse. Tunnistautua voit kaikilla kampuksilla ja useilla etäpisteillä. Katso lisätietoa ID Point -palvelusta Helpdeskin ohjesivustolta.

Tietoturva ja tietosuoja

Sinä olet tietoturvan tärkein lenkki!

Tietoturva on jokaisen yliopistolaisen asia, ja meillä kaikilla on vastuumme siitä huolehtimisesta. Tutustu alla oleviin tietoturvaan liittyviin ohjeisiin.

Tietosuoja-asetus asettaa minimivaatimukset sille, miten henkilötietoja pitää käsitellä EU-maissa.

Yliopiston kokonaistietoturvasta ja sen kehittämisestä vastaa tietotekniikkakeskuksen tietoturvaryhmä (Flamma).

Kirjautuminen ja yhteydet

Kirjautuminen ja yhteydet

Käyttäjätunnus ja salasana

Tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan yliopiston työasemille kirjautumiseen sekä yliopiston sähköisten palvelujen, esimerkiksi sähköpostin, intranetin ja kotihakemiston käyttöön. Käyttölupa on voimassa aina rajoitetun ajan.

Langattomat verkkoyhteydet

Yliopiston eduroam-vierailijaverkko tarjoaa mahdollisuuden langattomien yhteyksien käyttöön. Katso tietoa yliopiston verkkoyhteyksistä Helpdeskin ohjesivustolta.

Verkon ja aineistojen etäkäyttö

Yliopiston sisäisten verkkopalveluiden käyttö yliopiston ulkopuolelta. Katso ohjeet yliopiston palveluiden etäkäytöstä Helpdeskin ohjesivustolta.

Yhteydenpito ja julkaiseminen

Tallennus

Office 365

Office 365 on kaikkien yliopistolaisten sähköisen viestinnän ja ajanhallinnan palvelupaketti. Katso ohjeet Office 365 -palveluista Helpdeskin ohjesivustolta.

Sähköposti

Käyttölupaan liittyy henkilökohtainen helsinki.fi-osoite ja sähköpostilaatikko. Palveluun kuuluu roskaposti- ja haittaohjelmasuodatus. Lisäpalveluita ovat postituslistat ja yhteiskäyttöiset palveluosoitteet. Sähköpostiin pääset kirjautumaan täällä. Käytä kirjautuessasi tunnusta 'tunnus@ad.helsinki.fi'. Lue lisää yliopiston sähköpostista Helpdeskin ohjesivustolta.

Luottamuksellinen sähköposti

Salattu sähköposti -palvelun avulla voit salata lähettämäsi sähköpostiviestit ja niiden liitteet. Katso ohjeet luottamuksellisesta sähköpostista Helpdeskin ohjesivustolta.

Flamman työryhmät ja wiki

Flamman työryhmät ja Wiki ovat verkkopalveluita omien sisältöjen luomiseen ja julkaisemiseen sekä yliopistolaisten, vierailijoiden ja ulkopuolisten organisaatioiden yhteistyöhön.

Blogit

Blogipalvelu on tarkoitettu blogimuotoisten verkkosivustojen ylläpitoon ja julkaisemiseen. Lisätietoa blogipalvelusta löydät täältä. 

Unitube

Unitube on kaikkien yliopistolaisten käytössä oleva palvelu, joka mahdollistaa videoiden katselun, julkaisemisen ja hallinnan. Lue lisää Unitubesta Helpdeskin ohjesivustolta.

Videoneuvottelu

Yliopisto tarjoaa erilaisia videoneuvottelu- ja verkkokokousmahdollisuuksia. Katso ohjeet videoviestinnästä Helpdeskin ohjesivustolta.

Tallennus

Tallenus

Henkilökohtainen tallennustila tarkoittaa suojattua ja varmuuskopioitua levytilaa, johon yliopistolaisten kannattaa tallentaa tiedostonsa. Henkilökohtaisen tallennustilan lisäksi käytössäsi on useita muita tallennustapoja, jotka sopivat tiedon jakamiseen muiden kanssa ja yhteistyössä muokattavien dokumenttien käsittelyyn. 

Tulostaminen ja ohjelmistot

Kaisakirjasto

Tulostaminen

Tulostuspalveluista vastaa Unigrafia. Opiskelijalle kaikki tulostaminen yliopistolla on maksullista, tulostamisen hinnat löydät Flammasta. Tulostussaldoa voit ostaa lisää Unigrafian saldokaupasta. Katso ohjeet tulostamisesta yliopistolla Helpdeskin ohjesivustolta.

Ohjelmistot

Tietotekniikkakeskus hallinnoi merkittävimpien yliopiston ohjelmistolisenssien hankintaa ja käyttöä sekä tarjoaa yliopiston käyttöön hankittuja ohjelmistoja ohjelmistojakelun kautta. Katso ohjeet ohjelmistoista Helpdeskin ohjesivustolta.

Yliopistolisenssit

Tietotekniikkakeskus on hankkinut useista yliopistolla käytettävistä ohjelmistoista laajat lisenssit, jotka kattavat yliopiston tietokoneiden lisäksi sopimuksesta riippuen myös opiskelijoiden omat tietokoneet. Katso ohjeet ohjelmistolisensseistä Flammasta.

Ohjelmistojakelu

Ohjelmistojakelu on yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle kotikäyttöön hankkimien ohjelmistojen jakelupalvelu. Ohjelmistojakelun käyttöohje Helpdeskin ohjesivustolla.

Office 365 ProPlus

Jos käytät Office 365:ttä, saat maksutta käyttöösi Office 365 ProPlus -paketin, johon kuuluu mm. Microsoft Office -paketin asennusoikeus myös omille laitteille. Lue lisää Office 365 ProPlussasta Helpdeskin ohjesivustolt

Cubbli-Linux

Lisäksi yliopisto tarjoaa käyttöösi työasemille asennettavan Cubbli-Linuxin, jota voit käyttää myös etäkäytettävän työpöydän avulla. Cubblia voit käyttää normaalilla yliopiston käyttäjätunnuksellasi ja siinä on käytettävissä keskeiset yliopiston tarjoamat palvelut. Katso Unix- ja Linux-ohje Helpdeskin ohjesivustolta

Palveluiden täydelliset palvelukuvaukset löydät tietotekniikkakeskuksen palveluluettelosta.