Opiskelijan tietotekniikkapalvelut

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Yliopiston tietotekniikkapalvelut ja tuen niiden käyttämiseen tuottaa tietotekniikkakeskus. Tietotekniikkakeskuksen palveluiden täydelliset kuvaukset löydät tietotekniikkakeskuksen palveluluettelosta.

Opintojen alussa: käyttäjätunnus ja sähköposti

Yliopiston käyttäjätunnus ja sähköposti ovat avaimesi yliopistoyhteisöön. Aktivoi käyttäjätunnus ja ota sähköposti käyttöön heti opintojen alussa.

  • Kun olet ottanut opiskelupaikan vastaan, tietosi viedään yliopiston opiskelijarekisteriin n. viikon kuluttua.
  • Saat sähköpostitse ilmoituksen, kun tietosi löytyvät opiskelijarekisteristä. Tämän jälkeen voit aktivoida käyttäjätunnuksen.
  • Ohjeet käyttäjätunnuksen aktivointiin löydät IT-Helpdeskin verkkosivuilta.

Käytä yliopiston sähköpostiosoitetta aina, kun hoidat opiskeluun liittyviä asioita. Yliopiston sähköpostin käyttäminen helpottaa tunnistamistasi ja nopeuttaa palvelua. Sähköposti on myös tärkeä viestintäkanava – seuraa saamiasi viestejä aktiivisesti.

Tutustu myös näihin heti opintojen alussa:

Huom! Opiskelijat eivät voi hankkia laitteita yliopiston kautta.

Tuki ja neuvonta

Helpdesk

IT-Helpdeskin ohjesivusto kokoaa yhteen yliopiston yleisimpien sovellusten ja tietotekniikkapalveluiden itsepalveluohjeet.

IT-Helpdesk tarjoaa käyttäjätukea kaikille yliopistolaisille Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluista, keskeisistä sovelluksista ja tietojärjestelmistä. Saat yhteyden IT-Helpdeskiin chatin kautta, soittamalla ja sähköpostitse. Jos asiasi on kiireellinen, käytä ensisijaisesti chattia. Kiireellisissä asioissa voit myös soittaa. Jos asialla ei ole kiire, käytä sähköpostia.

ID Point

ID Point on tunnistuspalvelu, jonka avulla yliopistolaiset voivat helposti ja turvallisesti käyttää henkilötunnistusta vaativia palveluita puhelimitse. Tunnistautua voit kaikilla kampuksilla ja useilla etäpisteillä. Katso lisätietoa ID Point -palvelusta IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Kirjautuminen ja yhteydet

Kirjautuminen ja yhteydet

Käyttäjätunnus ja salasana

Tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan yliopiston työasemille kirjautumiseen sekä yliopiston sähköisten palvelujen, esimerkiksi sähköpostin, intranetin ja kotihakemiston käyttöön. Käyttölupa on voimassa aina rajoitetun ajan.

Langattomat verkkoyhteydet

Yliopiston eduroam-vierailijaverkko tarjoaa mahdollisuuden langattomien yhteyksien käyttöön. Katso tietoa yliopiston verkkoyhteyksistä IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Verkon ja aineistojen etäkäyttö

Yliopiston sisäisten verkkopalveluiden käyttö yliopiston ulkopuolelta. Katso ohjeet yliopiston palveluiden etäkäytöstä IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Opiskelijat voivat käyttää myös Azure Virtual Desktop (AVD) -etätyöpöytää. AVD on etäkäytettävä Windows-työpöytä, jolla käytät yliopiston palveluita ja sovelluksia sekä käsittelet omia tiedostojasi paikasta riippumatta. Ota Azure Virtual Desktop -etätyöpöytä käyttöösi IT-Helpdeskin ohjeilla.

Tietoturva ja tietosuoja

Sinä olet tietoturvan tärkein lenkki!

Tietoturva on jokaisen yliopistolaisen asia, ja meillä kaikilla on vastuumme siitä huolehtimisesta. Tutustu alla oleviin tietoturvaan liittyviin ohjeisiin.

Tietosuoja-asetus asettaa minimivaatimukset sille, miten henkilötietoja pitää käsitellä EU-maissa.

Yliopiston kokonaistietoturvasta ja sen kehittämisestä vastaa tietotekniikkakeskuksen tietoturvaryhmä (Flamma).

Yliopistolaisen tietoturvatesti

Taustalla kuvassa binäärikoodia ja muotona sydän, sydämen keskellä Helsingin yliopiston logo.

Helsingin yliopiston tietoturva vaatii jatkuvaa varjelua. Selkeä esimerkki tietoturvauhista ovat toistuvat tietojen kalasteluviestit, joita moni meistä on nähnyt sähköpostilaatikoissaan. Kalastelukampanjoiden avulla verkkorikolliset ovat onnistuneet kaappaamaan useita tunnuksia ja päässeet hyödyntämään niiden avulla yliopistolaisten ja yliopiston tietoja. 

Samalla tietoturva on myös paljon arkisempia tekoja. Usein tietoturvallinen tai -turvaton toiminta on meille täysin automaattista, emmekä aina tule aktiivisesti ajatelleeksi, mitkä olisivat hyviä toimintatapoja.

Mikä on yliopistolaisen tietoturvatesti? 

Yliopistolaisen tietoturvatesti kiinnittää yliopistolaisten huomion tietoturvan kannalta oikeisiin asioihin ja toimintatapoihin. Vuosittain suoritettava lyhyt testi on pakollinen tutkinto-opiskelijoille sekä henkilökunnan jäsenille.

Jos et suorita testiä määräajassa, käyttäjätunnuksesi lukkiutuu etkä voi enää kirjautua yliopiston palveluihin.

Jos olet sekä opiskelija että henkilökuntaa, testin sähköpostimuistutuksessa kerrotaan kumpi testi sinun tulee suorittaa.

Mitä hyötyä tietoturvatestistä on minulle? 

  • Pidät tärkeät tietosi turvassa ja osaat entistäkin paremmin toimia turvallisesti yliopiston tietoteknisessä ympäristössä. 
  • Minimoit riskin avata vääriä linkkejä ja tulla huijatuksi verkossa. 
  • Tietoturvatestin kysymykset keskittyvät ajankohtaisiin uhkiin, joten tietoturvatietämyksesi pysyy ajan tasalla. 

Milloin suoritan testin?

Haluatko tietää missä kuussa sinulla on tietoturvatestin suorituspäivä? Katso Flammasta Tietoturvatestin aikataulut.

Testi suoritetaan kerran lukuvuodessa. Suoritusajat on porrastettu pitkin lukuvuotta ja oma suoritusaika määrittyy käyttäjätunnuksen mukaan.

Saat tiedon suoritusajastasi sähköpostilla. Suorittamisesta tulee useita sähköpostimuistutuksia, joista ensimmäinen saapuu kaksi kuukautta ennen määräpäivää. Muistutusviestit saapuvat osoitteesta noreply@helsinki.fi.

Jos olet lähdössä ulkomaille yli 2 kuukaudeksi, tee kyseisen lukuvuoden tietoturvatesti jo ennakkoon. Uuden lukuvuoden testi on saatavilla 1.7. alkaen.

Esimerkkikuva sähköpostiviestistä, jolla saat tiedon omasta testin suoritusajastasi. Viesti tulee osoitteesta noreply@helsinki.fi.
Esimerkkikuva sähköpostiviestistä, jolla saat tiedon omasta testin suoritusajastasi.

Kuinka suoritan testin?

  • Tietoturvatesti suoritetaan yliopiston Moodle-oppimisympäristössä:
    Lukuvuoden 2023-2024 Moodle-alue: Yliopistolaisen tietoturvatesti opiskelijoille
  • Suoritus vie sinulta vain noin 15 minuuttia.
  • Testissä on viisi kysymystä, jotka arvotaan kysymyspankista. Testin läpäisyraja on 80/100 pistettä.
  • Tarvittaessa voit tehdä testin niin monta kertaa, että läpäiset sen. 
  • Jos et tee testiä annetussa määräajassa, käyttäjätunnuksesi lukkiutuu.
  • Jos tunnuksesi menee lukkoon etkä ole tehnyt yliopistolaisen tietoturvatestiä, ole yhteydessä IT-Helpdeskiin chatin kautta, puhelimitse (029 41 55555) tai sähköpostilla (helpdesk@helsinki.fi).  Ruuhkatilanteissa chat on usein nopein kanava ongelman ratkaisemiseksi!

Huom! Jos haluat poistaa itsesi kurssialueelta testin suoritettuasi, tee se aikaisintaan seuraavana päivänä. Jos poistat itsesi alueelta heti testin suoritettuasi, tieto tehdystä suorituksesta ei ehdi välittyä testin taustajärjestelmään.

Saavutettavuus

Testi on rakennettu saavutettavuusnäkökulmat huomioiden. Saavutettavuusauditoinnissa todetut huomiot on koottu Yliopistolaisen tietoturvatestin saavutettavuusselosteeseen. Jos kuitenkin koet, että et jonkin esteen vuoksi pysty suorittamaan testiä, otathan yhteyttä IT-Helpdeskiin. Pohditaan yhdessä ratkaisu tilanteeseen. 

Usein kysytyt kysymykset 

Kysymys: Miksi minun pitää suorittaa testi?

Vastaus: Yliopiston johto on päättänyt testin käyttöönotosta, koska tietoturvaamme on viime vuosina koeteltu vakavasti. Tietoturva on kaikkien yliopistolaisten yhteinen vastuu ja siksi on tärkeää ylläpitää yliopistolaisten tietoturvataitoja ja tietoa ajantasaisista tietoturvauhkista.

Kysymys: Kuka laati kysymykset ja testin? Kenelle voin antaa palautetta? 

Vastaus: Testin ja kysymyspatterin laadintaan on osallistunut useita yliopiston yksiköitä. Voit antaa palautetta Tietoturvatestin palautelomakkeella

Kysymys: Tunnukseni meni lukkoon! Mitä teen? 

Vastaus: Ota yhteyttä IT-Helpdeskiin

Kysymys: Mitä jos en pääse testistä läpi? 

Vastaus: Voit yrittää läpäistä testin niin monta kertaa, että suorituksesi hyväksytään. Älä turhaan huolehdi, sillä testi ei ole mahdottoman vaikea. Testin pääasiallinen tarkoitus on herättää ja kohdistaa ihmisten mielenkiinto tietoturvan kannalta tärkeisiin asioihin. Jos et kuitenkaan tee testiä määräajassa, yliopiston käyttäjätunnuksesi lukittuu, etkä pääse sisään yliopiston järjestelmiin. Silloin voit pyytää lisäaikaa testin suorittamiseen perustellusta syystä IT-Helpdeskistä chatin kautta, puhelimitse (029 41 55555) tai sähköpostilla (helpdesk@helsinki.fi).  Ruuhkatilanteissa chat on usein nopein kanava ongelman ratkaisemiseksi!

Kysymys: Minulla on jo suoritettuna Opiskelijan digitaidot ja/tai muita opintoja aiheesta. Tarvitseeko minun silti tehdä tämä? 

Vastaus: Kyllä, kaikki yliopiston tutkinto-opiskelijat ja henkilöstön jäsenet suorittavat Yliopistolaisen tietoturvatestin vuosittain.

Kysymys: Olen sekä henkilökuntaa että tutkinto-opiskelija, kumman tietoturvatestin suoritan?

Vastaus: Testin sähköpostimuistutuksessa kerrotaan, kumpi testi sinun tulee suorittaa.

Kysymys: Olen Helsingin yliopistossa vaihto-opiskelijana, pitääkö minun suorittaa testi?

Vastaus: Testi on pakollinen ainoastaan tutkintoa suorittaville opiskelijoille (kandi-, maisteri- ja tohtoriopiskelijat). Jos olet Helsingin yliopistossa vaihto-opiskelijana tai suoritat muuta ei-tutkintoon johtavaa koulutusta, sinun ei tarvitse tehdä testiä. Saat toki halutessasi suorittaa testin.

Yhteydenpito ja julkaiseminen

Tallennus

Office 365

Office 365 on kaikkien yliopistolaisten sähköisen viestinnän ja ajanhallinnan palvelupaketti. Katso ohjeet Office 365 -palveluista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Sähköposti

Käyttölupaan liittyy henkilökohtainen helsinki.fi-osoite ja sähköpostilaatikko. Palveluun kuuluu roskaposti- ja haittaohjelmasuodatus. Lisäpalveluita ovat postituslistat ja yhteiskäyttöiset palveluosoitteet. Sähköpostiin pääset kirjautumaan täällä. Käytä kirjautuessasi käyttäjätunnustasi muodossa "tunnus@ad.helsinki.fi" (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)  Lue lisää yliopiston sähköpostista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Luottamuksellinen sähköposti

Salattu sähköposti -palvelun avulla voit salata lähettämäsi sähköpostiviestit ja niiden liitteet. Katso ohjeet luottamuksellisesta sähköpostista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Blogit

Blogipalvelu on tarkoitettu blogimuotoisten verkkosivustojen ylläpitoon ja julkaisemiseen. Lisätietoa blogipalvelusta löydät blogipalveluiden sivulta. 

Unitube

Unitube on kaikkien yliopistolaisten käytössä oleva palvelu, joka mahdollistaa videoiden katselun, julkaisemisen ja hallinnan. Lue lisää Unitubesta IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Videoneuvottelu

Yliopisto tarjoaa erilaisia videoneuvottelu- ja verkkokokousmahdollisuuksia. Katso ohjeet videoviestinnästä IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Tallennus

Tallenus

Henkilökohtainen tallennustila tarkoittaa suojattua ja varmuuskopioitua levytilaa, johon yliopistolaisten kannattaa tallentaa tiedostonsa. Henkilökohtaisen tallennustilan lisäksi käytössäsi on useita muita tallennustapoja, jotka sopivat tiedon jakamiseen muiden kanssa ja yhteistyössä muokattavien dokumenttien käsittelyyn. 

Tulostaminen ja ohjelmistot

Kaisakirjasto

Tulostaminen

Tulostuspalveluista vastaa Unigrafia. Opiskelijalle kaikki tulostaminen yliopistolla on maksullista, tulostamisen hinnat löydät Flammasta. Tulostussaldoa voit ostaa lisää Unigrafian saldokaupasta. Katso ohjeet tulostamisesta yliopistolla IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Verkko-opetuksen työkalut

Yliopisto hyödyntää verkko-opetukseen muun muassa Moodlea, Teamsia ja Zoomia. Moodle-oppaan Helsingin yliopiston opiskelijoille löydät sivulta Moodle-ohjeet. Ohjeet Teams ja Planner-välineiden käyttöön sekä ohjeen Zoom-videoviestintäpalvelun käyttöön löydät IT-Helpdeskin verkkosivuilta.

Ohjelmistot

Tietotekniikkakeskus hallinnoi merkittävimpien yliopiston ohjelmistolisenssien hankintaa ja käyttöä sekä tarjoaa yliopiston käyttöön hankittuja ohjelmistoja ohjelmistojakelun kautta. Katso ohjeet ohjelmistoista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Yliopistolisenssit

Tietotekniikkakeskus on hankkinut useista yliopistolla käytettävistä ohjelmistoista laajat lisenssit, jotka kattavat yliopiston tietokoneiden lisäksi sopimuksesta riippuen myös opiskelijoiden omat tietokoneet. Katso ohjeet ohjelmistolisensseistä Flammasta.

Ohjelmistojakelu

Ohjelmistojakelu on yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle kotikäyttöön hankkimien ohjelmistojen jakelupalvelu. Ohjelmistojakelun käyttöohje IT-Helpdeskin ohjesivustolla.

Office 365 ProPlus

Jos käytät Office 365:ttä, saat maksutta käyttöösi Office 365 ProPlus -paketin, johon kuuluu mm. Microsoft Office -paketin asennusoikeus myös omille laitteille. Lue lisää Office 365 ProPlus -paketista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Cubbli-Linux

Lisäksi yliopisto tarjoaa käyttöösi yliopiston tietokoneille asennettavan Cubbli-Linuxin, jota voit käyttää myös etäkäytettävän työpöydän avulla. Cubblia voit käyttää normaalilla yliopiston käyttäjätunnuksellasi ja siinä on käytettävissä keskeiset yliopiston tarjoamat palvelut. Katso Unix- ja Linux-ohje IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Sisu

Sisu on Helsingin yliopiston opintotietojärjestelmä, jossa suunnittelet opintosi, ilmoittaudut kursseille ja kun sen aika koittaa, haet tutkintotodistusta. Sisun käytössä sinua neuvoo yliopiston opiskelijaneuvonta – otathan siis yhteyttä sinne, mikäli sinulla on Sisuun liittyviä pulmia. Lue lisää sivulta Sisu-ohjeet opiskelijalle.

Tietotekniikkakeskuksen palveluiden täydelliset palvelukuvaukset löydät tietotekniikkakeskuksen palveluluettelosta.