Opiskelijan tietotekniikkapalvelut

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Tökkiikö tietotekniikka? Tutustu Opiskelijan digitaidot -opintojakson oppimateriaaliin, niin ei töki enää!

Yliopiston tietotekniikkapalvelut ja tuen niiden käyttämiseen tuottaa tietotekniikkakeskus. Tietotekniikkakeskuksen palveluiden täydelliset kuvaukset löydät tietotekniikkakeskuksen palveluluettelosta.

Seuraa tietotekniikkakeskusta Twitterissä @IT_HelsinkiUni

Tietotekniikkakeskuksen status-sivulta näet mm. häiriötiedotteemme ja eri tietojärjestelmien toimintastatuksen.

Tuki ja neuvonta

Helpdesk

IT-Helpdeskin ohjesivusto kokoaa yhteen yliopiston yleisimpien sovellusten ja tietotekniikkapalveluiden itsepalveluohjeet. 

IT-Helpdesk tarjoaa käyttäjätukea kaikille yliopistolaisille Helsingin yliopiston tietotekniikkapalveluista, keskeisistä sovelluksista ja tietojärjestelmistä. Saat yhteyden IT-Helpdeskiin chatin kautta, soittamalla ja sähköpostitse. Jos asiasi on kiireellinen, käytä ensisijaisesti chattia. Kiireellisissä asioissa voit myös soittaa. Jos asialla ei ole kiire, käytä sähköpostia.

ID Point

ID Point on tunnistuspalvelu, jonka avulla yliopistolaiset voivat helposti ja turvallisesti käyttää henkilötunnistusta vaativia palveluita puhelimitse. Tunnistautua voit kaikilla kampuksilla ja useilla etäpisteillä. Katso lisätietoa ID Point -palvelusta IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Tietoturva ja tietosuoja

Sinä olet tietoturvan tärkein lenkki!

Tietoturva on jokaisen yliopistolaisen asia, ja meillä kaikilla on vastuumme siitä huolehtimisesta. Tutustu alla oleviin tietoturvaan liittyviin ohjeisiin.

Tietosuoja-asetus asettaa minimivaatimukset sille, miten henkilötietoja pitää käsitellä EU-maissa.

Yliopiston kokonaistietoturvasta ja sen kehittämisestä vastaa tietotekniikkakeskuksen tietoturvaryhmä (Flamma).

Kirjautuminen ja yhteydet

Kirjautuminen ja yhteydet

Käyttäjätunnus ja salasana

Tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan yliopiston työasemille kirjautumiseen sekä yliopiston sähköisten palvelujen, esimerkiksi sähköpostin, intranetin ja kotihakemiston käyttöön. Käyttölupa on voimassa aina rajoitetun ajan.

Langattomat verkkoyhteydet

Yliopiston eduroam-vierailijaverkko tarjoaa mahdollisuuden langattomien yhteyksien käyttöön. Katso tietoa yliopiston verkkoyhteyksistä IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Verkon ja aineistojen etäkäyttö

Yliopiston sisäisten verkkopalveluiden käyttö yliopiston ulkopuolelta. Katso ohjeet yliopiston palveluiden etäkäytöstä IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Yhteydenpito ja julkaiseminen

Tallennus

Office 365

Office 365 on kaikkien yliopistolaisten sähköisen viestinnän ja ajanhallinnan palvelupaketti. Katso ohjeet Office 365 -palveluista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Sähköposti

Käyttölupaan liittyy henkilökohtainen helsinki.fi-osoite ja sähköpostilaatikko. Palveluun kuuluu roskaposti- ja haittaohjelmasuodatus. Lisäpalveluita ovat postituslistat ja yhteiskäyttöiset palveluosoitteet. Sähköpostiin pääset kirjautumaan täällä. Käytä kirjautuessasi käyttäjätunnustasi muodossa "tunnus@ad.helsinki.fi" (esim. rkeskiva@ad.helsinki.fi)  Lue lisää yliopiston sähköpostista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Luottamuksellinen sähköposti

Salattu sähköposti -palvelun avulla voit salata lähettämäsi sähköpostiviestit ja niiden liitteet. Katso ohjeet luottamuksellisesta sähköpostista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Flamman työryhmät ja wiki

Flamman työryhmät ja Wiki ovat verkkopalveluita omien sisältöjen luomiseen ja julkaisemiseen sekä yliopistolaisten, vierailijoiden ja ulkopuolisten organisaatioiden yhteistyöhön.

Blogit

Blogipalvelu on tarkoitettu blogimuotoisten verkkosivustojen ylläpitoon ja julkaisemiseen. Lisätietoa blogipalvelusta löydät blogipalveluiden sivulta. 

Unitube

Unitube on kaikkien yliopistolaisten käytössä oleva palvelu, joka mahdollistaa videoiden katselun, julkaisemisen ja hallinnan. Lue lisää Unitubesta IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Videoneuvottelu

Yliopisto tarjoaa erilaisia videoneuvottelu- ja verkkokokousmahdollisuuksia. Katso ohjeet videoviestinnästä IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Tallennus

Tallenus

Henkilökohtainen tallennustila tarkoittaa suojattua ja varmuuskopioitua levytilaa, johon yliopistolaisten kannattaa tallentaa tiedostonsa. Henkilökohtaisen tallennustilan lisäksi käytössäsi on useita muita tallennustapoja, jotka sopivat tiedon jakamiseen muiden kanssa ja yhteistyössä muokattavien dokumenttien käsittelyyn. 

Tulostaminen ja ohjelmistot

Kaisakirjasto

Tulostaminen

Tulostuspalveluista vastaa Unigrafia. Opiskelijalle kaikki tulostaminen yliopistolla on maksullista, tulostamisen hinnat löydät Flammasta. Tulostussaldoa voit ostaa lisää Unigrafian saldokaupasta. Katso ohjeet tulostamisesta yliopistolla IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Ohjelmistot

Tietotekniikkakeskus hallinnoi merkittävimpien yliopiston ohjelmistolisenssien hankintaa ja käyttöä sekä tarjoaa yliopiston käyttöön hankittuja ohjelmistoja ohjelmistojakelun kautta. Katso ohjeet ohjelmistoista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Yliopistolisenssit

Tietotekniikkakeskus on hankkinut useista yliopistolla käytettävistä ohjelmistoista laajat lisenssit, jotka kattavat yliopiston tietokoneiden lisäksi sopimuksesta riippuen myös opiskelijoiden omat tietokoneet. Katso ohjeet ohjelmistolisensseistä Flammasta.

Ohjelmistojakelu

Ohjelmistojakelu on yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle kotikäyttöön hankkimien ohjelmistojen jakelupalvelu. Ohjelmistojakelun käyttöohje IT-Helpdeskin ohjesivustolla.

Office 365 ProPlus

Jos käytät Office 365:ttä, saat maksutta käyttöösi Office 365 ProPlus -paketin, johon kuuluu mm. Microsoft Office -paketin asennusoikeus myös omille laitteille. Lue lisää Office 365 ProPlus -paketista IT-Helpdeskin ohjesivustolta.

Cubbli-Linux

Lisäksi yliopisto tarjoaa käyttöösi yliopiston tietokoneille asennettavan Cubbli-Linuxin, jota voit käyttää myös etäkäytettävän työpöydän avulla. Cubblia voit käyttää normaalilla yliopiston käyttäjätunnuksellasi ja siinä on käytettävissä keskeiset yliopiston tarjoamat palvelut. Katso Unix- ja Linux-ohje IT-Helpdeskin ohjesivustolta

Palveluiden täydelliset palvelukuvaukset löydät tietotekniikkakeskuksen palveluluettelosta.