Väitöskirjatutkijoiden opetustarjonta ja kurssi-ilmoittautuminen

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Tohtorin tutkintoon kuuluvia opintoja voi suorittaa monin eri tavoin ja usein vain pieni osa opinnoista koostuu perinteisestä kurssimuotoisesta opetuksesta. Myös tohtoriopiskelijoille on kuitenkin tarjolla kursseja ja tohtoriopiskelijat voivat usein osallistua myös maisteriohjelmien järjestämille kursseille, mikäli ne ovat tasoltaan ja sisällöltään tohtorintutkintoon sopivia.

Etsi opetusta

Opintotarjonta-palvelussa voit selata tohtoriohjelmasi kurssitarjontaa tai hakea yksittäisiä kursseja esimerkiksi opintojakson tunnisteella.

Kursseille ilmoittaudutaan Sisun opintokalenterin kautta, kun olet ensin lisännyt kurssin opintosuunnitelmaasi:

1. Lisää opintojakso ensisijaiseen opintosuunnitelmaasi ja valitse opintojaksoesitteeltä haluamasi suoritustapa ja opetus. Katso opintojaksoesitteeltä valitsemasi opetuksen ilmoittautumisvaatimukset ja ilmoittautumisaika.
  2. Siirry ilmoittautumisaikana Sisun opintokalenteriin tekemään ilmoittautuminen.
  3. Jotta ilmoittautumisesi tulee hyväksytyksi, pitää seuraavien ehtojen täyttyä:
    1. Olet läsnäolevana opetuksen aikana
    2. Sinulla on voimassa oleva opiskeluoikeus opetuksen ajalle
    3. Opintojakso on sijoitettuna ensisijaiseen opintosuunnitelmaasi
    4. Olet suorittanut opintojaksolle määritellyt edeltävät opinnot (opintojaksoesitteeltä löydät mahdolliset kurssikohtaiset valintakriteerit).
  4. Kriteerien tarkistuksen jälkeen saat joko alustavasti hyväksytyn tai alustavasti hylätyn tuloksen. Jos jokin ehdoista ei täyty, et esimerkiksi ole vielä tehnyt lukuvuosi-ilmoittautumista, tee lukuvuosi-ilmoittautuminen, ja ilmoittaudu sen jälkeen uudelleen.
  5. Saat lopullisen vahvistuksen kurssille pääsemisestä viimeistään ilmoittautumisajan päätyttyä, kun ilmoittautumiset on vahvistettu. Joillakin kursseilla ilmoittautumisesi saatetaan vahvistaa automaattisesti heti ilmoittauduttuasi (ns. suora ilmoittautuminen).

Lisätietoa ja tarkemmat kuvalliset ohjeet ilmoittautumiseen löydät Sisun käyttöohjeesta Ilmoittautuminen opetukseen ja tentteihin. Huom.! Jos tutkijakoulun yleisten valmiustaitojen opetukseen kuuluvalla kurssilla on enemmän ilmoittautuneita kuin opetuksessa on paikkoja ja ilmoittautuneet ovat valintakriteerien perusteella tasa-arvoisessa tilanteessa, valitaan opiskelijat arvonnan perusteella.

Kuka opetusta järjestää?

Tohtoriohjelmat järjestävät tieteenalaopintoihin liittyvää opetusta. Tietoa oman tohtoriohjelmasi kurssitarjonnasta löydät Opintotarjonnasta ja Sisun kautta. Seuraa myös sähköpostiasi – tulevista kursseista tiedotetaan useimmiten sähköpostitse.

Tutkijakoulu järjestää yleisten valmiustaitojen opetusta kaikkien tohtoriohjelmien opiskelijoille. Myös tiedot tutkijakoulun järjestämistä kursseista löydät Opintotarjonnasta ja Sisun kautta.

Tutkijakoulun opetustarjontaan kuuluu aina mm. tutkimusetiikan kursseja, sillä tutkimusetiikka kuuluu kaikkien tohtoriohjelmien tutkintovaatimuksiin. Tutkimusetiikan kurssia suositellaan suoritettavaksi opintojen alkuvaiheessa, jolloin siitä on eniten hyötyä tutkimustyössä.

Maisteriohjelmien kurssit

Jotkut tohtoriohjelmat järjestävät yhteistä opetusta saman alan maisteriohjelmien kanssa. Näiden kurssien tiedot löydät oman tohtoriohjelmasi opinto-oppaasta. Osa maisteriohjelmista on lisäksi avannut valinnaisia opintokokonaisuuksia myös muiden koulutusohjelmien opiskelijoille. Myös tohtoriopiskelijat voivat suorittaa näitä opintoja. Maisteritason valinnaisten kurssien sopivuudesta osaksi tohtorintutkintoa tulee sopia erikseen oman tohtoriohjelman käytäntöjen mukaan esimerkiksi ohjaajan tai opinnot hyväksyvän vastuuhenkilön kanssa. Lisätietoa maisteriohjelmien muiden koulutusohjelmien opiskelijoille avoimista valinnaisista opintokokonaisuuksista ja niitä koskevista säännöistä löydät perustutkinto-opiskelijoiden ohjeista. Jos maisteriohjelma tarjoaa jotain kokonaisuutta muiden koulutusohjelmien opiskelijoille, se ei tarkoita sitä, että sinun tulisi suorittaa koko kokonaisuus, vaan voit suorittaa myös jonkin yksittäisen, sinua kiinnostavan kurssin kokonaisuuden sisältä.

Muu opetus

Helsingin yliopiston kirjasto järjestää koulutusta muun muassa tiedonhankintaan ja viitteidenhallintaan liittyen. Lisätietoa tulevista koulutuksista löydät kirjaston verkkosivuilta.

Yliopiston Kielikeskus tarjoaa opetusta yli kymmenessä eri kielessä. Lisätietoa Kielikeskuksen opetustarjonnasta löydät perustutkinto-opiskelijoiden ohjeista.

Tiedeviestintää on mahdollista opiskella viestinnän tieteenalalla, joka tarjoaa osana tiedeviestinnän opintokokonaisuutta myös kaikille väitöskirjatutkijoille avoimia tiedeviestinnän luentokursseja.