Tutkintotavoitteinen opiskelu ja avoimen väylä | Avoin yliopisto

Valitsemalla koulutusohjelman saat näkyviin yleisten ohjeiden lisäksi koulutusohjelman mahdolliset omat sisällöt. Avointa yliopistoa koskevissa ohjeissa koulutusohjelmaa ei tarvitse valita.

Avoimessa yliopistossa ei voi suorittaa tutkintoa, mutta opinnoista on monenlaista hyötyä myös tutkintoa tavoitellessa: Avoimessa yliopistossa voit tutustua sinua kiinnostaviin tieteenaloihin ja siihen, millaista yliopisto-opiskelu on. Voit myös suorittaa tutkintoon kuuluvia opintoja jo ennakkoon. Samalla karttuvat sekä tiedot että taidot, joita yliopistossa tarvitaan. Avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella on myös mahdollista hakea tutkinto-opiskelijaksi useimpiin Helsingin yliopiston tiedekuntiin.

Avoimen väylä

Avoimen väylän haussa voit hakea Helsingin yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, jos olet suorittanut opintoja avoimessa yliopistossa.

Opiskelupaikkaa ei saa automaattisesti, vaan sitä tulee erikseen hakea. Vaatimukset vaihtelevat koulutusohjelmittain. Valinta perustuu tavallisesti opintojen määrään ja opintomenestykseen. Avoimen väylän perusteella täytettäviä paikkoja on rajoitetusti.

Avoimen väylän hakuajat ja -ohjeet löydät yliopiston julkisilta verkkosivulta. Sivulta löydät myös vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin sekä hakuneuvonnan yhteystiedot.

Avoimen väylän haussa monissa hakukohteissa opintojen tulee olla koottuna opintokokonaisuuksiksi. Tieto siitä, tuleeko vaadittavat opinnot rekisteröidä opintokokonaisuuksiksi, löytyy kunkin hakukohteen valintaperusteista. Opinnot kootaan opintokokonaisuuksiksi pyynnöstä. Lue lisää: Opintokokonaisuuden koonti

Vinkkejä tutkintotavoitteiseen opiskeluun

• Ole määrätietoinen, suunnitelmallinen ja järjestelmällinen. Suunnittele ajankäyttösi niin, että opiskeluun on riittävästi aikaa.

• Valitse opintosuunnitelmaasi niitä opintoja, jotka sisältyvät tavoittelemaasi tutkintoon. Opintosuorituksesi kirjataan Helsingin yliopiston opintosuoritusrekisteriin ja ne on mahdollista hyödyntää tutkinnossa myöhemmin.

• Jos haet tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän kautta, valitse opintoja, jotka sisältyvät väylän hakuehtoihin.

• Huomaa, että yksittäisten kurssien opintosuoritukset vanhenevat kymmenessä (10) vuodessa. Avoimen väylän haussa kuitenkin usein edellytetään, että opinnot on suoritettu tietyn ajanjakson sisällä. Vaatimukset vaihtelevat hakukohteittain.