Sisu-ohje: Vaihdossa suoritettavien pakollisten opintojen suunnittelu

Ohje kuuluu seuraaviin teemoihin

Jos aiot suorittaa vaihdon aikana tutkintoosi kuuluvia pakollisia opintoja, valitse opinnot ensin normaalisti opintosuunnitelmaasi Sisussa ja lisää ne sen jälkeen ajoitusnäkymään merkinnän kanssa näiden ohjeiden mukaisesti.

Jos taas aiot suorittaa vaihdossa tutkintosi valinnaisia opintoja, lisää ne suunnitelmaasi opintoluonnoksina.

Vaihto-opintojen merkitseminen Ajoitus-sivulla

1. Kun olet luonut opintosuunnitelman ja saanut pakolliset opintosi näkyviin Opintojen rakenne -sivulla, siirry yläpalkista sivulle Ajoitus. Jos sinulla on järjestelmässä useita opintosuunnitelmia, varmista että ajoitat opinnot siinä suunnitelmassa, johon vaihto liittyy (usein ensisijainen opintosuunnitelma).
    Kuvakaappaus Sisun päävalikosta.
  2. Sijoitettavat opintojaksot tulevat esiin, kun klikkaat sivun alalaidassa näkyvää sinistä palkkia ”Sijoita ajoittamattomia opintojaksoja aikajanalle”. Voit valita sijoitettavan opintojakson klikkaamalla sen nimen vieressä olevaa nuoli-ikonia, jolloin näytön näkymäksi vaihtuu aikajana. Opintojakson sijoittaminen tapahtuu klikkaamalla aikajanassa sitä periodia, johon haluat opintojakson sijoittaa.
  3. Sijoita kaikki vaihdossa suoritettavat opinnot 1. tai 3. periodiin vaikka todellisuudessa tekisit niitä koko lukukauden ajan tai 2. tai 4. periodissa. Merkitse ajoitusnäkymään myös mahdolliset suunnittelemasi vaihdossa suoritettavat valinnaiset opinnot (opintoluonnokset), jotta näkymästä voi tarkistaa vaihto-opintojen yhteismäärän.
    Kuvakaappaus ajoitusnäkymästä Sisussa.
  4. Lisää jokaisen pakollisen opintojakson viereen oma merkintä sivun oikean yläkulman painikkeella. HUOM! Lisää ensin kaikki vaihdon aikaiset opinnot ajoitusnäkymään ja vasta sen jälkeen tee merkinnät. Muussa tapauksessa merkintä ja sitä vastaava opinto eivät näy rinnakkain.
    Kuvakaappaus oman merkinnän tekemisestä.

5. Kirjoita merkintään:
    1. sen opintojakson koodi, jonka olet suorittamassa vaihdossa
    2. vaihtokorkeakoulun vastaavan opinnon nimi ja laajuus paikallisina opintopisteinä
    3. linkki vaihtokorkeakoulun opinto-oppaaseen kyseisen opinnon kohtaan tai tieto siitä, että linkkiä ei ole saatavissa.
      Kuvakaappaus muistiinpanosta Sisun ajoitusnäkymässä.

Linkit muihin Sisu-ohjeisiin

Löydät kaikki Sisun käyttöohjeet kootusti sivulta Sisun käyttöohjeet.

Löydät vastauksia yleisimpiin ongelmiin ja kysymyksiin sivulta Usein kysytyt kysymykset Sisusta.