Examensinriktade studier och öppna universitetsleden| Öppna universitetet

En examen kan inte avläggas vid öppna universitetet, men studierna ger många fördelar också för den som är ute efter en examen: vid öppna universitetet är det bra att bekanta sig med intressanta vetenskapsområden och vad universitetsstudier går ut på. Studier som ingår i en examen kan genomföras redan på förhand. Samtidigt förvärvar man de kunskaper och färdigheter som universitetsstudier kräver. På basis av studier vid öppna universitetet är det dessutom möjligt att ansöka om att bli examensstuderande vid de flesta fakulteter vid Helsingfors universitet.

Öppna universitetsleden

Du kan ansöka om att bli examensstuderande vid Helsingfors universitet via öppna universitetsleden, om du har genomfört studier vid öppna universitetet.

Du beviljas inte en studieplats automatiskt, utan du måste ansöka om den. Kraven är olika vid olika utbildningsprogram. Antagningen grundar sig vanligen på mängden genomförda studier och på studieframgången. Det finns ett begränsat antal platser som fylls via öppna universitetsleden.

Information om ansökningsperioder och anvisningar för sökande hittar du på Helsingfors universitets webbplats för dem som ansöker via öppna universitetetsleden. På webbplatsen hittar du också svar på de vanligaste frågorna om ansökning samt kontaktuppgifter till ansökningsrådgivningen.

Vid ansökan till öppna universitetsleden ska studierna vid många ansökningsobjekt vara sammanställda till studiehelheter. Information om huruvida de studier som krävs ska registreras som studiehelheter finns i antagningsgrunderna för varje ansökningsobjekt. Studierna sammanställs på begäran till studiehelheter. Läs mer: Sammanställning av en studiehelhet

Tips för examensinriktade studier

• Var målmedveten, metodisk och systematisk. Planera din tidsanvändning så att det finns tillräckligt med tid för studierna.

• Välj i din studieplan de studier som ingår i den examen du eftersträvar. Dina studieprestationer antecknas i Helsingfors universitets register över studieprestationer och de kan utnyttjas i examen senare.

• Om du ansöker om att bli examensstuderande via öppna universitetsleden ska du välja studier som ingår i ansökningsvillkoren för universitetsleden.

• Observera att studieprestationer inom enskilda kurser föråldras inom tio (10) år. Vid ansökan via öppna universitetsleden förutsätts dock ofta att studierna har slutförts inom en viss tidsperiod. Kraven varierar beroende på ansökningsobjekt.